Hoe importeer je Google Ads-campagnes in Microsoft Advertising?
Het aandeel van Bing is de afgelopen jaren flink gegroeid. Waar Bing 2,5 jaar geleden nog een marktaandeel van 3,5% had, heeft de zoekmachine tegenwoordig al 9% van de markt in handen. Deze groei is met name te danken aan Windows 10. Gebruikers van dit nieuwe besturingssysteem van Microsoft maken namelijk standaard gebruik van Bing als ze zoeken in de browser Edge of via de zoekfunctie van Windows 10. Je kunt deze gebruikers bereiken door te adverteren via Microsoft Advertising van Bing.
Dankzij de handige importfunctie in Microsoft Advertising is het eenvoudig om je bestaande Google Ads-campagnes te importeren. In dit artikel leg ik uit hoe dit werkt.
Je eerste import
Allereerst is het goed om te weten dat er 3 manieren zijn om je Google Ads-campagnes te importeren:
- via de user interface van Microsoft Advertising;
- met de Microsoft Advertising-editor;
- via een thirdparty-tool.
Voor je eerste import raden we je aan om gebruik te maken van de Microsoft Advertising-editor (of een thirdparty-tool). Dit heeft te maken met de taalinstellingen, waar je later in dit artikel meer over leest.
Het volgende wordt geïmporteerd:
- Campagnes
- Advertentiegroepen
- Zoekwoorden
- Negatieve zoekwoorden en negatieve zoekwoordenlijsten
- Google Shopping-campagnes en product feeds (Bing Shopping is nog niet beschikbaar in Nederland)
- Labels
- Expanded text ads
- Targeting
- Leeftijd en geslacht
- Device
- Ad scheduling
- Locatie
- Extensies
- App-extensies
- Call-extensies
- Callout-extensies
- Image-extensies
- Locatie-extensies
- Review-extensies
- Sitelink-extensies
- Structured-snippet-extensies
Importeren via de Microsoft Advertising-editor
In Google Ads kunnen campagnes verschillende talen targeten, terwijl dit in Microsoft Advertising (nog) niet mogelijk is. Hier kun je één taal instellen per advertentiegroep. Als je Google Ads-campagne meerdere talen target, zal Microsoft Advertising de belangrijkste taal selecteren gebaseerd op de Microsoft Advertising-marktplaats (in Nederland zal dat dus waarschijnlijk Nederlands zijn). Als je een taal target die niet beschikbaar is in Microsoft Advertising, zie je de foutmelding ‘Unsupported target languages’.
Om problemen te voorkomen, adviseren we om campagnes te importeren via de Microsoft Advertising-editor. Dit gaat als volgt:
1. Klik op ‘Import’ en vervolgens op ‘Import from Google’ in de Microsoft Advertising-editor.
2. Kies vervolgens voor ‘Import Ads campaign data directly from your Google account’.
3. Vul je Google-accountinformatie in, meld je aan en accepteer de import. De trackingcodes (UTM) worden automatisch aangepast.
4. Selecteer wat je wilt importeren, en klik op ‘Change your default settings’ als ‘language targeting’ niet op de juiste taal staat (dit is zeer belangrijk!)
5. Bekijk het overzicht van de campagnes die zijn geïmporteerd.
Lees voor meer informatie over het importeren via de Microsoft Advertising-editor ook ‘Import Using a file‘.
Wat niet wordt geïmporteerd
Niet alles wordt geïmporteerd door de verschillen tussen Google Ads en Microsoft Advertising, en ook doordat sommige functies historische data van Bing nodig hebben. De volgende onderdelen gaan niet mee in de import:
- facturatiegegevens;
- doelen;
- remarketinglijsten en -associaties;
- automated rules;
- IP exclusions;
- ad-group-level sitelink-, app-, call- en locatie-extensies.
Campagnes automatisch synchroniseren
Na je eerste import kun je campagnes automatisch synchroniseren. Dit doe je als volgt:
- Klik op ‘Import campaigns’ en vervolgens op ‘Import from Google Ads’.
- Meld je aan met je Google Ads-accountgegevens.
- Kies je Google Ads-account.
- Kies je import-opties.
- Klik op ‘When’ onder ‘Schedule Imports’ om aan te geven hoe regelmatig je campagnes geïmporteerd moeten worden (eenmalig, dagelijks, wekelijks, maandelijks).
Lees ook het artikel ‘Schedule imports‘ als je meer wilt weten over het automatisch synchroniseren van je campagnes.
Wat je zeker moet checken na je import
Check na het uploaden zeker de volgende zaken:
- Taalinstellingen – Controleer voor de zekerheid nog even of de taalinstellingen goed staan.
- Biedingen en budgetten – De minimum biedingen van Google Ads en Microsoft Advertising verschillen. Dit betekent dat biedingen die te laag zijn voor Microsoft Advertising automatisch worden verhoogd. Verder worden shared budgets niet toegevoegd tijdens het importeren via de Microsoft Advertising-editor.
- Targeting – Microsoft Advertising neemt je targeting van Google Ads zoveel mogelijk over. Soms zijn er echter zeer specifieke locaties die in Google Ads beschikbaar zijn, maar niet in Microsoft Advertising. Microsoft Advertising selecteert dan de zogenaamde ‘parent locatie’, oftewel de regio waar de specifieke locatie zich bevindt. Verder zijn er enkele targeting-opties die niet worden geïmporteerd, maar die wel beschikbaar zijn in Microsoft Advertising. Deze kun je handmatig toevoegen. Dit zijn: ‘Automated rules’, ‘Ad-group-level Sitelink Extensions’, ‘Ad-group-level App Extensions’, ‘Ad-group-level Location Extensions’, ‘Ad-group-level Call Ad Extensions’, ‘Remarketing lists en associations’, ‘IP exclusions’.
- Extensies – Microsoft Advertising heeft een rijke verzameling aan extensies. Zorg er dus voor dat je hier optimaal van profiteert. Je leest hier meer over in de ‘Microsoft Advertising resources‘.
Tenslotte zijn er natuurlijk ook zoekwoorden die wel in Bing worden gebruikt, maar niet in Google. Blijf je campagnes dus continu optimaliseren, zodat je optimaal profiteert van de mogelijkheden van Bing!
Webhosting
Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.
- 7 dagen p/w hostingsupport
- Installeer in 1 klik WordPress
- Gratis Wildcard SSL
- Zakelijke e-mail
- Stabiel en razendsnel platform
- Direct opgeleverd