Dé feestdagen checklist die je nodig hebt voor je webshop
Overladen schappen met chocoladefiguren, een mailbox vol Black Friday deals en tientallen groepsapps voor kerstdiners: de feestdagen komen er overduidelijk weer aan. Dat is niet alleen voor de kids, maar ook voor ondernemers de mooiste tijd van het jaar. Het is namelijk hét moment om de conversie van je (web)winkel een boost te geven. Met deze korte checklist maak je jouw webshop feestdagen-ready.
1. Bedenk een tijdelijke kortingsactie
Wil je meer bezoekers naar je webshop of wil je dat mensen sneller tot een aankoop overgaan? Bedenk dan een tijdelijke kortingsactie. Dit kan een simpele kortingscode zijn (zoals BLACKFRIDAY40 of KERSTMAN15), maar ook een creatieve campagne zoals een adventkalender. Denk na over de mogelijkheden voor jouw shop en probeer zo creatief mogelijk te zijn met de resources die je hebt.
2. Richt je webshop feestelijk in
Weet je wat voor korting je gaat geven, of heb je een ander feestelijk idee voor je webshop? Dan is het hoogtijd om je webshop daarop in te richten. Zo creëer je het echte feestgevoel bij je websitebezoekers. Door (kleine) visuele aspecten op je webshop te veranderen, kun je er wat moois van maken. Dit kan eenvoudig, zoals je omslagfoto veranderen naar een kerstfoto, tot wat technischer, bijvoorbeeld door een mijter of kerstmuts op je logo te plaatsen.
Naast visuele aspecten kun je speciale categorieënpagina’s maken met cadeaus voor hem, haar, opa’s, oma’s en kinderen. Of maak een online folder met (feestelijke) producten of diensten uit je webshop.
Gebruik niet te veel toeters en bellen op je webshop, tenzij klanten dit al van je gewend zijn. Dit kan websitebezoekers afschrikken en je laadtijd negatief beïnvloeden.
3. Bied je klanten extra service
Een andere manier om de feestdagen speciaal te maken, is door extra service te bieden. Bijvoorbeeld een inpakservice, zodat bestellingen direct onder de kerstboom of in de schoen kunnen. Of cadeaubonnen voor klanten die geen leuk cadeau kunnen vinden. Daarnaast kun je als extra service bestellingen boven een bepaald bedrag gratis verzenden. Geloof mij, je klanten waarderen service, en de kans is groot dat ze na de feestdagen bij je terugkomen.
4. Promoot je webshop online
Zoekmachines en social media zijn handige tools om jouw webshop te promoten. Ook tijdens de feestdagen. Denk eens aan Google Ads en Facebook Business. Let wel op dat je zoekwoorden afstemt op de feestdagen, zoals ‘schoencadeautjes’ of ‘kerstgeschenken’. Zo weten klanten meteen waar ze moeten zijn voor cadeaus.
Wil je beginnen met adverteren in Google? In het artikel ‘Zo maak jij een succesvolle SEA-campagne met Google Ads‘ vind je handige video’s om je campagnes op te zetten.
Ook via je socialmedia-kanalen kun je jouw webshop promoten. Deel kortingsacties of inspireer je klanten met verschillende producten of diensten uit je webshop. Daarnaast kun je een kijkje achter de schermen geven van de voorbereidingen die je treft voor de feestdagen.
Maar let op: Vergeet je bestaande klanten niet! Breng ze via je nieuwsbrief op de hoogte van speciale artikelen en acties. Geef je bestaande klanten bijvoorbeeld een exclusieve korting, zoals 20% op hun volgende aankoop na de feestdagen.
5. Denk aan de levertijd
Niets is vervelender als je iemand moet teleurstellen, omdat het cadeau niet op tijd binnen is gekomen. Daarom is het belangrijk om je klanten op de hoogte te stellen van eventuele langere levertijden. Zo weten zij dat ze hun cadeau op tijd moeten bestellen. Als extra waarschuwing kun je een melding bovenaan je menu plaatsen.
6. Maak je klantenservice goed bereikbaar
Natuurlijk mag je de klantenservice niet vergeten. Zeker in december kun je te maken krijgen met allerlei vragen van klanten, vermiste pakketjes of retouren. Wanneer je extra tijd investeert in je klantenservice, zul je sneller van een ontevreden klant een tevreden klant maken. Maak je klantenservice dus goed bereikbaar. Zorg voor duidelijke, snelle communicatie en behandel vragen en klachten oprecht. Je kunt dit doen via de mail of de telefoon, maar denk ook eens aan een chatfunctie op je website. Zo kunnen klanten gelijk een vraag stellen en jij kunt direct antwoorden.
7. Zorg dat je webshop meer dataverkeer aankan
Last but not least: zorg ervoor dat jouw webshop klaar is voor meer dataverkeer. Hoe meer bezoekers, hoe meer dataverkeer je website moet verwerken. Daarom is het verstandig om te kijken of je webshop kan omgaan met de drukte. Je wilt niet dat je webshop ineens platligt en je conversie misloopt.
Tijd om aan de slag te gaan
De voorbereidingen rondom de feestdagen verlopen altijd hectisch. Niet alleen jij, maar ook je klanten zijn druk. Denk maar eens aan de gehaaste mensen in de supermarkt vóór eerste kerstdag. Een goede planning is belangrijk, zodat je op tijd en zonder stress klaar bent voor de feestdagen. Maak een to do-lijst met voorbereidingen voor je webshop en deel je taken bijvoorbeeld per week in. Hulp nodig om je taken te ordenen? Probeer eens een AI-tool.
Klaar voor de feestdagen!
Is je planning af en heb je gedacht aan de 7 andere tips? Goed bezig! Nu is je webshop klaar voor de feestdagen. Heb jij nog een tip voor webshops om zich klaar te stomen? Laat het weten in een reactie onder dit artikel! Veel succes.
Webshop maken
Bouw je eigen professionele webshop met Website Builder Plus. Zonder te coderen.
- Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
- Eenvoudig producten, bestellingen en verzendopties beheren
- De beste koopervaring op elk apparaat
- Onbeperkt pagina’s en producten aanmaken
- Diverse betaalopties waaronder iDEAL
- Ruime keuze uit professionele templates