Wat is SEO: de gids voor beginners
De term SEO komt je vast wel bekend voor. Of hij is wel eens vaag voorbijgekomen. Maar wat het precies is? Gelukkig ga ik je in dit artikel er alles over vertellen, zodat jij na het lezen de vraag ‘Wat is SEO?’ gemakkelijk kunt beantwoorden. Zoekmachineoptimalisatie is namelijk onmisbaar als je wilt dat je website hoog scoort in Google.
Wat is SEO?
SEO is een afkorting van Search Engine Optimalisation, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit is een verzameling van activiteiten om de vindbaarheid van je website in zoekmachines, zoals in Google, te optimaliseren. Met andere woorden: SEO houdt in dat je probeert je website hoog in Google te krijgen.
Het algoritme van Google
Die zoekresultaten worden bepaald door het algoritme van Google. Niemand weet precies hoe dit algoritme werkt. Sterker nog: hij wordt regelmatig geüpdatet. Gelukkig zijn er wel een aantal vaste onderdelen van SEO die je kunt gebruiken om hoog in de zoekmachine te scoren. Welke dat zijn, leg ik verderop in het artikel uit.
Waarom is SEO belangrijk?
Zoekmachineoptimalisatie is van belang om je website beter vindbaar te maken. Als je site gevonden wordt, weten mensen van je bestaan af. Hierdoor kun je uiteindelijk jouw producten of diensten verkopen.
Je bent echter niet de enige die in dezelfde branche actief is en het doel heeft om te verkopen. Daarom is het belangrijk om hoog in Google te scoren. Hoe hoger je positie, hoe eerder mensen op jouw site klikken. Zeg nou zelf: klik jij meteen door naar pagina 10 in Google?
Hoe werkt SEO?
Google gebruikt meer dan 200 factoren om te bepalen op welke plek je website in de zoekresultaten komt te staan. Dat zijn veel factoren. Geen paniek, want er zijn slechts 3 onderdelen die grofweg het belangrijkste in zoekmachineoptimalisatie zijn. Hieronder leg ik de 3 onderdelen kort uit.
1. Technische SEO
Als je website technisch in orde is, kan Google je websitepagina’s registreren in de index en kunnen bezoekers je site bereiken. Onder technische SEO valt bijvoorbeeld de snelheid van je website. Je kunt je websitesnelheid checken via een tool als Google PageSpeed Insights. Ook een xml-sitemap is een technisch onderdeel. Hierdoor is het voor Google mogelijk om je websitestructuur te doorzoeken. Je kunt een sitemap aanmaken via XML-Sitemaps.com en deze daarna aanmelden in Google Search Console.
2. SEO-content
Met waardevolle content val je op, waardoor bezoekers langer op je website blijven. Denk maar eens aan pakkende teksten of leerzame video’s. Google krijgt vervolgens als het ware een seintje dat bezoekers je content interessant vinden. Het resultaat? Je staat hoger in Google.
Zoekwoorden
Daarnaast is het belangrijk om woorden op je pagina te verwerken waar je op gevonden wilt worden, zodat Google je pagina’s vindt en bezoekers je pagina’s bereiken. Deze woorden heten zoekwoorden of keywords. Denk maar eens aan ‘massieve eettafel’ of ‘telefoonwinkel in Haarlem’. Verwerk zoekwoorden op een aantal plekken in de tekst, maar overdrijf niet. Anders kan Google je site als spam gaan zien en scoor je juist lager in de zoekmachine.
In het artikel ‘In 5 stappen je eigen webteksten schrijven‘ vind je een stappenplan om uitblinkende content te produceren.
3. Autoriteit met linkbuilding
Ten slotte is autoriteit een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Bij autoriteit moet je denken aan linkbuilding: dat is het verkrijgen van (relevante) links op andere sites die naar jouw website verwijzen. Als dit gebeurt, ziet Google jou als de expert en de zoekmachine plaatst je artikel hoger in de zoekresultaten. Niet voor niets scoort Wikipedia heel goed!
Slechte backlinks werken averechts
Maar let op: Wanneer links naar je website op spamachtige of linkfarms staan, werkt dit juist averechts. Je website kan als spam worden gezien en je wordt gestraft met een lagere plek in Google.
Hoeveel tijd kost SEO?
SEO is een langdurig proces dat nooit stopt. Het is dus niet zo dat je even een belletje pleegt naar Google en dat het na het weekend geregeld is. Wil je echt opvallen in de zoekmachinegigant? Dan moet je genoeg tijd investeren in het optimaliseren van je website.
Hoelang duurt het voordat SEO werkt?
Het duurt even voordat je daadwerkelijk resultaat ziet van je inspanningen. Laat ik je het uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Het artikel ‘Wat is WordPress?‘ heb ik in augustus 2018 geschreven. En pas begin dit jaar staat het artikel op de 1e pagina in Google. Dit heeft dus bijna 5 maanden geduurd. Maar let op: Hoe snel je resultaat ziet, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de autoriteit van je site.
Wat kost SEO?
Zoekmachineoptimalisatie is helemaal gratis, mits je het zelf leert en uitvoert. Het kost je alleen wat tijd om alles onder de knie te krijgen en je website te optimaliseren. Is je tijd schaars? Dan kun je ook SEO uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau. Maar ik raad je aan om het zelf te doen, zodat je jouw website beter leert begrijpen.
Gratis SEO-tools
Op internet zijn veel SEO-tools te vinden die je gratis kunt gebruiken. Een greep uit de tools die ik zelf graag gebruik:
- Keyword Tool
Vind zoekwoorden die mensen invullen in Google. - Online Broken Link Checker
Spoor ‘dode’ url’s (404’s) op om je technische SEO te optimaliseren. - Google Search Console
Een handig overzicht met veel technische informatie over je site. Bijvoorbeeld welke backlinks je hebt verzameld.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Ken je SEA (Search Engine Advertising) al? Het verschil met SEO is dat je Google betaalt om op een specifiek zoekwoord te adverteren. Voor deze advertenties zijn speciale plekken gereserveerd in de zoekresultaten. Hierdoor is het mogelijk dat iemand jouw advertentie ziet als diegene jouw zoekwoord intypt. Je herkent een betaalde advertentie in Google aan het groene, vierkante blokje met ‘Adv.’.
Wil je meer weten over SEA? Je ontdekt het in het artikel ‘Zo maak jij een succesvolle SEA-campagne met Google Ads‘.
Zoekmachineoptimalisatie is leuk!
Zo. Nu heb je antwoord op ‘Wat is SEO?’. Klinkt het nog ingewikkeld? Of weet je niet waar je moet beginnen. Geen nood. Het toepassen van zoekmachineoptimalisatie leer je niet in 1 dag. Ik heb er zelf een paar jaar over gedaan om veel te weten over het vak. Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, ga je het leuk vinden. Sterker nog: het is gaaf om te zien als jouw artikel bovenaan in Google staat op een specifiek zoekwoord. Dus heb geduld en doorzettingsvermogen. Dan gaat het jou ook lukken!
Marketgoo
Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.
- Beter vindbaar in Google
- Automatisch aangemeld bij zoekmachines
- Persoonlijk SEO-rapport en -plan
- Concurrenten en zoektermen monitoren
- Maandelijkse voortgangsupdate
- Direct aan de slag