Zo formuleer je bedrijfsdoelstellingen én behaal je ze

Alisha Shibli
leestijd
Zo formuleer je bedrijfsdoelstellingen én behaal je ze

Als je een bedrijf start, wil je natuurlijk dat het een succes wordt. Geen enkele ondernemer is namelijk ooit een bedrijf begonnen, zonder de intentie te hebben om er een megasucces van te maken. Daarnaast heeft geen enkele serieuze ondernemer (zoals jij) ooit enig succes behaald, zonder duidelijke voornemens en bedrijfsdoelstellingen op te stellen.

Strategische doelen die goed gedefinieerd zijn, vertegenwoordigen belangrijke prestaties in je bedrijfsstrategie. Het zijn doelen die in de komende 1 tot 5 jaar bereikt moeten worden. Ze bepalen elke dag waarvoor jij je inspant, maar ook hoe een kwartaal eruitziet in je kwartaalplan. Bedrijfsdoelstellingen formuleren? In dit artikel kom je erachter hoe je dat doet én hoe je ze behaalt.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Duidelijke en goed gedefinieerde doelen

Als je duidelijke doelen hebt die goed gedefinieerd zijn, kunnen ze:

  • je een gevoel van richting geven;
  • samenwerking en teamwork verbeteren;
  • je motiveren om ergens naartoe te werken;
  • helpen de koers van het bedrijf te begrijpen.

Nu heb je de kans om te gaan zitten en de voortgang, die je bedrijf tot nu toe heeft bereikt, te reflecteren en te beoordelen. Dit helpt je om de effectiviteit van de huidige strategieën te evalueren. Maar het helpt ook om je zinnen te zetten op nieuwe doelen en doelstellingen voor het komende jaar. Je doelen maken deel uit van je bedrijfsplan; het zijn je bedrijfsdoelstellingen.

Voordat je bedrijfsdoelstellingen opstelt

Voordat je bedrijfsdoelstellingen opstelt

Voordat je jouw doelen opschrijft, is het belangrijk dat je de onderdelen van je bedrijf begrijpt die verbetering nodig hebben. Misschien dat je een idee hebt van de belangrijkste onderdelen, toch helpt het om eens in de paar maanden te reflecteren en te beoordelen of er al dan niet vooruitgang is geboekt in deze onderdelen.

Wil je weten waar je bedrijf nu staat? Gebruik dan de onderstaande strategieën en hulpmiddelen:

  1. Marktonderzoek
    Doe regelmatig je huiswerk om nieuwe behoeften van klanten te identificeren, evenals trends en veranderingen in technologie. Dit zal je helpen om up-to-date te blijven.
  2. SWOT-analyse
    Elke keer als je reflecteert en beoordeelt, noteer je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf. Dit geeft je een duidelijk beeld van waar je op dat moment staat en hoe je verdergaat.
  3. Benchmarking
    Onderzoek vergelijkbare bedrijven in je branche of die bij je in de buurt zijn gevestigd, en vergelijk je eigen groei en middelen met die van hen. Dit kan je helpen om te beoordelen hoe je organisatie presteert en welke richting je op moet gaan.

Je bedrijfsdoelstellingen formuleren

Wanneer je doelen opstelt, maak ze dan SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant, Tijdgebonden). Dit helpt je om te peilen of je doelen realistisch zijn of niet. Het is een goed idee om je bedrijfsdoelen in je bedrijfsplan mee te nemen, zodat je op het juiste spoor blijft om ze te behalen.

SMART-factoren

Overweeg de onderstaande SMART-factoren als je jouw doelen opschrijft:

  • Specifiek
    Wees glashelder over wat je wilt bereiken.
  • Meetbaar
    Zorg dat je jouw doel kunt meten, zodat je de voortgang kunt bijhouden en weet wanneer je dit doel hebt bereikt.
  • Acceptabel
    Zorg voor de nodige middelen om je doel te bereiken. Denk aan tijd, financiën, mankracht, etc.
  • Relevant
    Maak je doel relevant voor de richting waarin je met jouw bedrijf naartoe wilt. Bijvoorbeeld het vergroten van de merkbekendheid, het laten groeien van het team, etc.
  • Tijdgebonden
    Elk doel moet een deadline hebben. Of je zult er voor eeuwig mee bezig zijn.
Checklist bedrijfsdoelstellingen

Bedrijfsdoelstelling voorbeeld op een SMART-wijze

Jouw doel: Ik wil mijn taartenzaak laten groeien.

  • Specifiek
    Ik wil 5 nieuwe, terugkerende klanten voor mijn zaak binnenhalen.
  • Meetbaar
    Ik meet mijn voortgang door nieuwe aanvragen bij te houden en te kijken hoeveel er daadwerkelijk tot aankoop overgaan, terwijl ik mijn huidige klantenbestand behoud.
  • Acceptabel
    Ik houd het bij 5 nieuwe klanten, omdat mijn middelen meer groei niet toelaten.
  • Relevant
    Als ik meer terugkerende klanten aan mijn huidige klantenbestand toevoeg, kan ik mijn taartenzaak uitbreiden en mijn eigen bakkerij openen.
  • Tijdgebonden
    De komende 3 maanden krijg ik 5 nieuwe klanten.

SMART-doel: Binnen 3 maanden zal ik 5 nieuwe klanten binnenhalen voor mijn taartenzaak, met behoud van mijn bestaande klantenbestand. Hierdoor kan ik mijn bedrijf langzaam laten groeien en mijn eigen bakkerij openen.

Werk aan het bereiken van je doelen

Zodra een lijst met doelen is gemaakt, heb je natuurlijk een plan nodig om ze te behalen. Het is van cruciaal belang dat je realistisch blijft over wat je kunt bereiken, want anders stel je jezelf teleur. Een goede strategie is om de stappen in kleinere stukjes te hakken.

Hieronder vind je 5 factoren waar je rekening mee kunt houden bij het maken van je plan of strategie om je doelen te bereiken.

  1. Acties
    Beschrijf in detail de acties die je gaat uitvoeren.
  2. Tijdsframe
    Hoelang zal het duren voordat een taak wordt voltooid? Voeg een start- en eindtijd toe.
  3. Verantwoordelijkheden
    Noteer welk teamlid verantwoordelijk is voor welke taak of actie.
  4. Hulpbronnen
    Maak een duidelijke en gedetailleerde lijst van alle middelen die je nodig hebt om je doel te bereiken. Deze lijst bevat ook je budget, personeel en andere benodigdheden.
  5. Gewenste uitkomst
    Beschrijf wat je verwacht te bereiken met je acties en hoe je achterhaalt of je al dan niet vooruitgang hebt geboekt.

Hoe beslis je of je doelen hebt bereikt of niet?

Stel een tijdelijk systeem op om de voortgang van je doelen te volgen. Dit houd je op het juiste spoor. Het systeem kan een wekelijkse vergadering zijn met je teamleden om te checken hoever iedereen met zijn taak is. Of het kan iets eenvoudigs zijn, zoals een checklist met taken die je kunt afvinken.

Niet vergeten: Zorg ervoor dat je jezelf en je team elke keer beloont wanneer een doel is behaald. Dit helpt het moreel op te bouwen en iedereen te laten streven naar meer. Succes met je bedrijfsdoelstellingen formuleren!

Product
v.a. 1 , p/m

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Alisha Shibli

Alisha Shibli is contentmarketingspecialist bij Radix. Radix is de registry achter een aantal succesvolle nieuwe domeinextensies, waaronder .store en .tech. Via LinkedIn kun je een connectie met haar maken.

Reacties 2
  • Dit was heldere informatie en ik heb het zeer op prijs gesteld

    • Bedankt voor je compliment!

      Met vriendelijke groet,

      Lysanne

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.