Verzenden en retourneren: zo pak je het aan
De verzend- en retourmogelijkheden spelen een grote rol bij de online aankoop van een product. In dit artikel bespreek ik waar je rekening mee moet houden, van kosten tot communicatie. Zo kun jij gauw starten met verkopen!
De kosten bepalen
Voordat je de verzendkosten voor je klanten kunt bepalen, is het belangrijk om de totale kosten voor jezelf te berekenen. Hier moet je rekening mee houden:
1. Postbedrijf
In Nederland heb je verschillende postbedrijven. Bijvoorbeeld PostNL, Budbee, DHL en GLS. Kies niet zomaar, want welk postbedrijf heeft zijn eigen voor- en nadelen. Let bijvoorbeeld op de snelheid, service, bestemmingen, retourmogelijkheden en traceeropties. Zet alles voor jezelf op een rijtje en maak een weloverwogen beslissing. Kies voor het bedrijf dat het beste bij jouw wensen past.
2. Gewicht en grootte
Hoe zwaarder en groter het product, des te hoger de verzendkosten zullen zijn. Reken uit wat het gewicht van je producten is en hoe groot de pakketten moeten zijn. Controleer daarna de prijzen voor dit soort pakketten bij het postbedrijf dat je hebt gekozen.
3. Bestemming
Wil je de pakketten alleen binnen Nederland versturen, of ook naar andere bestemmingen? Verzendkosten zijn afhankelijk van de bestemming van het product. Hoe verder weg de bestemming, des te hoger de verzendkosten. Bereken de kosten per bestemming en denk goed na of dit voor jou haalbaar is.
4. Verpakking
Het is belangrijk om te overwegen hoe je het product verpakt. Welk materiaal kies je voor de verpakking? Heb je extra materiaal nodig om je producten veilig te houden, omdat ze fragiel zijn? Wil je nog lint, flyers of versieringen gebruiken? Maak voor jezelf een lijst van de spullen die je wilt gebruiken en hoeveel dit gaat kosten.
Verschillende prijsmogelijkheden
Je weet inmiddels hoe je de verzendkosten berekend. Nu is het tijd om te bepalen hoeveel je klanten hieraan moeten bijdragen.
Gratis verzending
Je kunt ervoor kiezen om geen verzendkosten te rekenen. Dit is aantrekkelijk voor de klant en voorkomt teleurstelling bij het uitchecken. Daarnaast is het een USP (Unique Selling Point). Als jij geen verzendkosten rekent, is het kopen bij jou aantrekkelijker dan bij de concurrent.
Winstmarge
Toch is gratis verzenden niet altijd de beste optie. Het is eigenlijk alleen mogelijk bij een hoge winstmarge. Als jij maar € 2 verdient aan een product, heeft het weinig zin om zelf de verzendkosten van € 5 voor je rekening te nemen. Reken dit voor jezelf uit.
Kosten verrekenen
Je kunt er ook voor kiezen om de verzendkosten te verrekenen in de prijs van je producten. Maar dan ben jij misschien een stuk duurder dan je concurrent. Maak eerst een concurrentieanalyse en kijk goed of je prijzen dan competitief blijven.
Gratis verzending vanaf een bepaald bedrag
Je kunt ervoor kiezen om een minimum bedrag voor gratis verzending in te stellen. Voor alle bestellingen die onder dit bedrag uitkomen, reken je de volledige verzendkosten. Een voordeel is dat de klant hierdoor geneigd is om meer te bestellen. Je beloont klanten die meer kopen. Voor klanten die slechts 1 goedkoper product willen kopen, is dit natuurlijk nadelig.
Variabele verzendkosten
Heb je verschillende producten? Dan kun je kiezen voor variabele verzendkosten. De klant betaalt de volledige verzendkosten zelf, welke zijn gebaseerd op de grootte, gewicht en bestemming van jouw product. Let op, dit is voordelig voor jou, maar niet altijd voor de klant. Voor hen komen de kosten soms duurder uit dan verwacht.
Vaste verzendkosten
Wil je niet zelf de verzendkosten betalen, en je klanten niet teleurstellen? Je kunt vaste verzendkosten instellen. Bijvoorbeeld € 5 per bestelling. Zo betaalt iedereen, of het nou een klein of groot pakket is, hetzelfde bedrag. Dit is duidelijk en eenvoudig, mits je het goed communiceert.
Verzendkosten communiceren
Het is belangrijk om transparant te zijn over de verzendkosten. Je wilt niet voor onaangename verrassingen zorgen. Hierdoor haken je klanten af en verlaten zij het winkelmandje. Zonde! Ik geef je tips.
Duidelijke vermelding
Vermeld de verzendkosten duidelijk, op een zichtbare locatie van je website. Bijvoorbeeld op de homepagina, in de winkelwagen of onder je producten. Het liefst zelfs bij alle 3. Zo weten klanten wat ze kunnen verwachten vóórdat ze gaan afrekenen. En haken ze minder snel af. Dit zijn webshops die dit goed doen:
Transparante berekening
Kies je voor variabele verzendkosten? Geef de berekening van je verzendkosten op een transparante manier weer. Bijvoorbeeld: Dit is een brievenbuspakket met track & trace. Wij brengen € 3,95 in rekening voor de verzending.
Benadruk gratis verzending
Ga je voor gratis verzending, of gratis verzending vanaf een minimum bedrag? Dit is heel aantrekkelijk! Vermeld het op je homepagina. Het kan voor bezoekers dé doorslaggevende reden zijn om een aankoop te doen.
Bied verschillende opties
Geef de klant verschillende verzendopties, zoals (gratis) standaard verzending, snelle verzending of ophalen bij een winkel. Zo zijn er goedkopere en duurdere opties en kan de klant zelf kiezen wat handig is.
Up-to-date informatie
Houd de verzendkosten up-to-date. Maak je een wijziging in je verzendbeleid? Zorg ervoor dat alle communicatie op je website hierop is aangepast. Zo voorkom je verwarring en frustratie.
Verzendmogelijkheden in jouw webshop
Er zijn verschillende website-tools, en dus verschillende manieren om verzendopties aan je webshop toe te voegen. Ik leg je de opties uit voor de webshop maker van Website Builder Plus en voor WordPress.
Verzendopties in Website Builder
Heb je jouw webshop gebouwd met de webshop maker van Website Builder Plus? Dan kun je gemakkelijk verzendopties instellen. Je kunt een vast tarief instellen, of een tarief op basis van gewicht. Ook kun je je webshop koppelen aan Shipmondo, een tool waarmee je jouw bestellingen makkelijker en sneller kunt verzenden. In onze Helpdesk vind je het volledige stappenplan.
Webshop maken
Bouw je eigen professionele webshop met Website Builder Plus. Zonder te coderen.
- Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
- Eenvoudig producten, bestellingen en verzendopties beheren
- De beste koopervaring op elk apparaat
- Onbeperkt pagina’s en producten aanmaken
- Diverse betaalopties waaronder iDEAL
- Ruime keuze uit professionele templates
Verzendopties in WordPress
Er zijn verschillende webshop-tools in WordPress. Met deze tools kun je gemakkelijk producten en verzendmogelijkheden toevoegen. 1 populaire webshop-tool is WooCommerce. Hoe je verzendopties kunt toevoegen met WooCommerce, lees je in ons artikel ‘WooCommerce-producten toevoegen, instellen en beheren‘.
Retouren
Niet onbelangrijk: de kosten van retourneren. Deze kunnen aardig oplopen. Om de kosten van je retourneringen te bepalen, kun je in principe dezelfde tips gebruiken als voor de verzendkosten. Toch zijn er nog wat extra’s waar je rekening mee kunt houden.
Je retourbeleid
Voordat klanten een bestelling doen, zijn ze er graag zeker van dat ze geld terug kunnen krijgen als ze niet tevreden zijn. Daarnaast wil jij natuurlijk dat retourverzendingen netjes en op de correcte wijze worden verstuurd. Maak daarom een retourbeleid. Hier kun je de regels en kosten in verwerken. Handig voor je klant, maar ook voor jou. Bekijk eventueel deze voorbeelden:
Gratis, of toch niet?
Wat de kosten van retourzendingen betreft, kun je het beste wat experimenteren. Gratis retourneren is aantrekkelijker voor je klanten. Je komt betrouwbaar over en een bestelling doen is minder risicovol. Dit kan er op de lange termijn voor zorgen dat je meer bestellingen ontvangt en meer tevreden klanten hebt. Een nadeel is dat mensen sneller bestellingen doen zonder er 100% achter te staan. Ze weten dat ze bij twijfel het product makkelijk en kosteloos kunnen retourneren. Dit gaat jou veel tijd, moeite en geld kosten. Mijn advies: probeer het gratis retourneren een maand uit, en kijk wat het met je totale winst doet.
Retourzendingen verminderen
Ondanks dat retourzendingen onvermijdelijk zijn, kun je ze wel beperken. Dat scheelt niet alleen geld, maar ook moeite. Ik help je op weg met 3 tips.
1. Wees duidelijk
Zorg voor duidelijke en gedetailleerde productbeschrijvingen en afbeeldingen, zodat klanten weten wat ze kopen. Zo is er minder kans dat het product niet voldoet aan de verwachtingen.
2. Controleer je zendingen
Zorg voor een goede controle voordat producten worden verzonden. Let op of je het juiste product verstuurd, en of het nog in perfecte staat is. Zo voorkom je dat er een beschadigd product de deur uitgaat.
3. Kies de juiste verpakking
Zorg voor een goede verpakking zodat er niks fout kan gaan tijdens het transport. Je wilt niet dat je producten nat worden, breken of beschadigen. Het laat geen goede indruk achter. En het kost jou en je klant extra tijd.
Tijd om te verkopen
Je hebt je kosten berekend en je retourbeleid geschreven. Tijd om te gaan verkopen! Meer tips voor je webshop nodig? Wij helpen je.
Heb je vragen of toevoegingen? Laat een reactie achter in de comments. Samen gaan we voor online succes!