Wat is een landingspagina en hoe maak je er een?

Lysanne Hopman
leestijd
Wat is een landingspagina en hoe maak je er een?

Ga je een doelgerichte campagne opzetten? Of wil je mensen naar een specifiek doel leiden? Dan heb je een landingspagina nodig. Een goede landingspagina kan positieve impact hebben op het succes van je website en business. Meer weten? In dit artikel lees je wat een landingspagina is en waar hij aan moet voldoen. Daarnaast vind je een handig stappenplan om in 7 stappen je eigen landingspagina te maken.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina van je website waarop iemand kan landen. Bijvoorbeeld als diegene op een specifieke link (bijvoorbeeld in een e-mail of in Google) of advertentie klikt. Een landingspagina heeft als doel om de bezoeker een bepaalde actie uit te laten voeren, zoals het invullen van een formulier of een aankoop doen. De pagina sluit altijd aan bij de link of advertentie, zodat iemand direct weet wat hij op de pagina kan verwachten.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Wat is het verschil tussen een homepagina en een landingspagina?

Je vraagt je wellicht af wat het verschil is tussen een homepagina en een landingspagina. Ik leg het hieronder aan je uit.

Een homepagina is de hoofdpagina van een website. Deze pagina krijg je als eerst te zien als je de domeinnaam van een site invoert, of als je al op de website bent en op het logo klikt. Een homepagina heeft als doel om een overzicht te geven van wat je op de website vindt.

Een landingspagina is een specifieke pagina van een website. De pagina krijg je alleen te zien als je op een bepaalde link klikt en hij is vaak niet terug te vinden in het menu van een website. Een landingspagina heeft als doel om een gericht onderwerp uit te lichten, zoals een campagne. Een landingspagina bevat dus ook geen header, menu, sidebar en footer, zodat de bezoeker niet naar een andere pagina kan navigeren.

Waarom een landingspagina?

Een landingspagina biedt je diverse voordelen. Welke dat zijn, lees je hieronder.

  1. Doelgericht
    Met een landingspagina kun je doelgerichte campagnes maken voor verschillende doelgroepen, afgestemd op hun behoeften.
  2. Hogere conversie
    Een landingspagina met een krachtige Call To Action kan de conversie naar een hoger niveau tillen, omdat je wilt dat de doelgroep een specifieke actie uitvoert.
  3. Relevant
    Een landingspagina is relevant voor de doelgroep waarop jij je richt, omdat de informatie op de pagina bijdraagt aan hun interesse of probleem. 
  1. Meetbaar
    Tot slot is een landingspagina goed meetbaar. Via verschillende tools kun je de prestaties van de pagina bijhouden en aanpassingen doorvoeren indien nodig.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Een landingspagina moet aan een aantal criteria voldoen, zodat de kans groter is dat hij succesvol is. Hieronder vind je de criteria:

  1. Relevantie
    Een landingspagina moet relevant zijn voor de doelgroep. Zorg ervoor dat de boodschap, het aanbod en de inhoud aansluit op een fase uit de customer journey. Als je een landingspagina maakt met een andere boodschap dan de advertentie, is de kans heel groot dat mensen direct afhaken.
  2. Waarde
    Zorg dat je duidelijk maakt wat de waarde is die je aan de doelgroep biedt. Waarom zou iemand bij jou klant moeten worden? Welke voordelen bied je? Een propositie kan je helpen om de boodschap zo helder mogelijk te krijgen.
  3. Aantrekkelijk
    Een landingspagina dient er ook aantrekkelijk uit te zien. Gebruik visuele elementen als afbeeldingen en video’s om tekst te versterken. En maak de belangrijkste tekst scanbaar door onder andere koppen en bulletpoints te gebruiken. Een goed webdesign is essentieel voor een landingspagina.
  4. Call To Action
    Je wilt natuurlijk dat bezoekers een bepaalde actie uitvoeren. Daar komt een Call To Action bij kijken. Een Call To Action is een duidelijke term die zorgt dat iemand tot actie overgaat. Hierbij kun je denken aan een opvallende knop met ‘Bestel nu’, ‘Schrijf je nu in’ of ‘Vraag direct de offerte aan’.
  5. Responsive
    Het is van belang dat je landingspagina responsive is en goed werkt op elk apparaat. Steeds meer mensen gebruiken namelijk mobiele apparaten om op internet te surfen. Mensen haken af als ze de pagina moeten inzoomen op mobiel.
  6. Social proof
    Met sociale bewijskracht wek je vertrouwen bij de doelgroep. Laat zien dat andere mensen een positieve ervaring hebben gehad met je business. Deel bijvoorbeeld reviews of een testimonial.
  7. Eenvoud
    Als laatste houd je een landingspagina kort, het liefst zo kort mogelijk. Zo verlaag je de drempel voor de doelgroep. Geef duidelijke instructies en laat het belangrijkste direct bovenaan zien. Dit laatste heet ook wel ‘above the fold’.

Wat kost het maken van een landingspagina?

De landingspagina kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan ik niet 1 specifiek bedrag noemen. Je moet onder andere de volgende factoren in je achterhoofd houden:

  • het ontwerp
  • de uitvoer
  • visuele elementen (afbeeldingen, et cetera)
  • tekst
  • tools

Daarnaast krijg je te maken met indirecte kosten, zoals advertentiekosten, en kosten voor een domeinnaam en hosting. Ga je zelf een landingspagina maken? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk minder geld kwijt dan wanneer je een webbureau of freelancer inschakelt. In het laatste geval krijg je daar echter een landingspagina van hoge kwaliteit voor terug.

Landingspagina voorbeelden

Gelukkig hoef je niet zelf het wiel uit te vinden om een goede landingspagina te maken. Ga online eens kijken wat er qua voorbeelden te vinden is. Schrijf op wat je sterke punten vindt en welke juist niet. Deze punten kun je gebruiken ter inspiratie voor je eigen landingspagina. Daarmee bedoel ik dus niet letterlijk kopiëren. 

Een voorbeeld van een landingspagina

Om je een voorbeeld van een landingspagina te geven, vind je hieronder een pagina die wij hebben gemaakt om een domeinnaam te registreren.

landingspagina voorbeeld
Een voorbeeld van een landingspagina van Hostnet.

Zoals je in de bovenstaande afbeelding ziet, is de boodschap direct duidelijk. De kop geeft aan dat je op de pagina een domeinnaam kunt registreren. Daaronder vind je een domeinchecker om direct een domein te controleren op beschikbaarheid. Ook zie je 3 User Selling Points die aangeven waarom jij voor Hostnet moet kiezen.

In de banner eronder vind je sociale bewijskracht in de vorm van klantreviews en een banner die je doorverwijst naar de Klantenservice als je vragen of hulp nodig hebt. Kortom, de landingspagina is kort, relevant en bevat een duidelijke Call To Action.

3 tips voor een goede landingspagina

Voordat we aan de slag gaan met het maken van een landingspagina, wil ik je nog een aantal handige tips geven.

  1. Laat de pagina aansluiten op de advertenties
    Zorg voor een ‘zachte landing’. Daarmee bedoel ik dat de boodschap op de pagina aansluit bij de advertentie. Dit zorgt voor minder afhakers, omdat het duidelijk is waar de pagina over gaat.
  2. Bied de voordelen voor de doelgroep
    Vertel wat de voordelen van je product of dienst is voor de doelgroep zonder specifiek de eigenschappen te benoemen. Dus niet ‘vochtopnemende sokken’, maar ‘nooit meer last van natte voeten’.
  3. Zorg voor zo min mogelijk ruis
    Plaats alleen de elementen die passen bij de advertentie. Geef de doelgroep maar 1 doel en houd de pagina kort en overzichtelijk.

Hoe maak je een landingspagina?

Jij wilt natuurlijk weten hoe je een landingspagina maakt. Daarom heb ik hieronder een stappenplan voor je gemaakt waarin je stap voor stap leest hoe je zelf een landingspagina maakt. Laten we van start gaan!

1. Bepaal het doel

Bepaal eerst wat het doel is van de landingspagina. Wat wil je bereiken? Bijvoorbeeld:

  • een product of dienst verkopen;
  • inschrijvingen voor de nieuwsbrief;
  • aanmeldingen voor een event;
  • een demo downloaden;
  • contact opnemen (terugbellen).

Het is belangrijk om een doel op te stellen, zodat je weet wat er op de pagina moet komen te staan. Bovendien kun je zo eenvoudig de resultaten meten. 

2. Kies de doelgroep

Nadat je het doel hebt bepaald, kies je de doelgroep. Elke doelgroep heeft andere behoeftes en pijnpunten. Door een specifieke doelgroep te kiezen, is het voor jou makkelijker om de boodschap en het ontwerp van de pagina op hun verlangens af te stemmen. Een persona geeft je inzicht in de doelgroep.

3. Schrijf de tekst

Heb je het doel en de doelgroep voor ogen? Dan is het tijd om de tekst te schrijven. Zorg ervoor dat de tekst aansluit op de tone of voice van de doelgroep. Schrijf duidelijke, beknopte en overtuigende teksten om de doelgroep te overtuigen. Benoem ook de voordelen die de doelgroep krijgt en hoe jij ervoor zorgt dat hun pijnpunten worden weggenomen. Vergeet niet om een duidelijke Call To Action toe te voegen die aansluit op de actie die de doelgroep moet uitvoeren.

Denk aan de leesbaarheid

Naast de inhoud is het verstandig om de tekst leesbaar te maken. Gebruik duidelijke koppen, bullet points en witregels. Zorg er ook voor dat je zoekwoorden in de tekst verwerkt als je landingspagina hoog in Google moet scoren. Dit is niet noodzakelijk als de pagina alleen via advertenties te vinden is.

4. Maak een ontwerp

Nu de tekst klaar is, is het tijd om een ontwerp te maken van de pagina. Kies een website lay-out en plaats de belangrijkste informatie bovenaan de pagina. Dit wordt ook wel de ‘hero image’ genoemd. Dit is een afbeelding of video in combinatie met tekst en de Call To Action.

Gebruik daarnaast de websitekleuren uit je huisstijl, zodat de pagina aansluit op wat je wilt uitstralen. Ook is het belangrijk om voor de geschreven tekst een lettertype te gebruiken dat gebruiksvriendelijk en leesbaar is. Vergeet niet om de tekst meer kracht te geven met visuele elementen als afbeeldingen, video’s, illustraties en bewegende micro-animaties.

5. Zet de pagina live

Ben je tevreden met de landingspagina en heb je alle elementen goed gecheckt? Dan is het hoog tijd om de pagina live te zetten op je website. Heb je nog geen website gemaakt? Zorg ervoor dat je een domeinnaam en hosting aanschaft. In het onderstaande artikel lees je stap voor stap hoe je een website maakt.

6. Test de landingspagina

Wat jij een goede tekst of ontwerp vindt, kan de ander niet goed vinden. Om het maximale uit de landingspagina te halen, is het verstandig om ‘m te testen. Met een A/B-test kun je onder andere 2 verschillende pagina-ontwerpen met elkaar vergelijken. Maar ook 2 verschillende knoppen, hero images, koppen en meer. Zo kan een knop ‘Koop nu’ andere resultaten opleveren dan een knop met de tekst ‘Bestellen’.

Voorbeelden van A/B-tools:

7. Analyseer de resultaten

Tot slot wil je natuurlijk weten hoe je landingspagina presteert. Houd de resultaten bij met analysetools als Google Analytics. Je krijgt inzicht in het aantal bezoekers, conversies en andere relevante statistieken. Hierdoor weet je of je op de goede weg zit of moet bijsturen als dat nodig is.

Een landingspagina laten maken

Heb je geen tekst- of designskills? Of wil je jouw ondernemerstijd liever besteden aan zaken waar je goed in bent? Kies er dan voor om een landingspagina te laten maken door een webbureau. Het bureau heeft de expertise in het maken van een pagina, jij kunt jouw wensen en behoeften delen om samen tot een goed ontwerp te komen.

Een webbureau zoeken

Ben je op zoek naar een webbureau? Vraag eens rond in je netwerk of zoek simpelweg in Google naar ‘landingspagina laten maken’. Je kunt ook kiezen voor een van Hostnet’s designpartners. We helpen je graag via 020-7500801 of am@hostnet.nl.

Ik ga zelf een landingspagina maken.

Laden ... Laden …

Een terugblik

Een landingspagina zorgt ervoor dat je mensen naar een bepaald doel kan leiden. Of het nu een aankoop is of een inschrijving voor een event. Een landingspagina is doel- en conversiegericht, relevant en meetbaar. Om dit te bereiken, moet hij echter wel aan bepaalde vereisten voldoen. Zo moet de pagina waarde bieden voor de doelgroep en een pakkende Call To Action bevatten. Hopelijk gaat het stappenplan uit dit artikel je helpen bij het opzetten van een goede landingspagina. Veel succes!

Heb jij nog tips om een perfecte landingspagina te maken? Laat een reactie achter!

Product

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.