Wat is een blog? En heeft bloggen nog zin?
Bloggen. Het is inmiddels minder trendy. Maar geloof me: bloggen kan dé truc zijn om de vindbaarheid van je website te verbeteren. In dit artikel leg ik je uit wat bloggen precies is, en hoe je het (als ondernemer) in je voordeel kunt gebruiken.
Wat is een blog?
Een blog is een online artikel zoals deze, waarin informatie wordt gedeeld waar je als lezer iets van kunt leren. Dit kan over verschillende onderwerpen gaan, maar staat meestal in verband met de rest van de content op de website. Zo schrijven we bij Hostnet artikelen waar je iets aan hebt als ondernemer en websitehouder.
Waar is een blog goed voor?
Ik hoor je al denken: ‘’Wat heb ik eraan om een lap tekst te schrijven?’’ Nou, heel veel! Het schrijven van blogs kan heel waardevol zijn, vooral als je ondernemer bent. Bloggen kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, waardoor je meer verkeer naar je website trekt. Daarnaast bouw je een community op en stimuleer je interactie met je bedrijf; je deelt belangrijke tips binnen je branche, waar mensen vervolgens weer op in kunnen gaan. Is je blog dusdanig goed of innovatief? Dan kan het zijn dat andere bedrijven naar je blog gaan linken als informatiebron. Gratis reclame!
Wat voor soorten blogs zijn er?
Er is een onderscheid tussen persoonlijke blogs, zakelijke blogs en nieuwsblogs. Ik geef je een korte uitleg per soort blog.
Persoonlijke blogs
Een persoonlijke blog kun je zien als een online dagboek. Hierin deelt een individu blogartikelen met eigen ervaringen en verhalen. Vaak worden deze blogs geschreven in een persoonlijke, informele stijl, met een duidelijke tone of voice van de persoon achter het blog. De inhoud verschilt. Bloggers schrijven vaak over hun eigen interesses. Dit kunnen ook hele specifieke interesses zijn, zoals reizen, beauty, voeding of zelfs auto’s. Dit worden vaak ook nicheblogs genoemd.
Zakelijke blogs
Met een zakelijke blog richten ondernemers zich op de branche waarin zij werkzaam zijn. Vaak is dit onderdeel van een marketingstrategie. Blogs zorgen er namelijk voor dat bedrijven beter vindbaar zijn in zoekmachines. Bovendien gebruiken sommige ondernemers blogs ter ondersteuning van hun eigen (potentiële) klanten. Bijvoorbeeld door belangrijke updates en informatie te delen. Voorbeelden van zakelijke blogs zijn die van IKEA, Plantsome en Knab.
Nieuwsblogs
Sommige bedrijven gebruiken hun blogpagina voor belangrijk nieuws en updates. Zo gebruikt Capgemini een blogpagina om hun laatste onderzoeken en rapporten te delen, die relevant zijn in hun branche. Dit worden ook wel nieuwsblogs genoemd. Dit is klaarblijkelijk erg populair onder de consultancybedrijven, want ook EY heeft zo’n type blog.
Waarom bloggen en niet vloggen?
Van vloggen hoor je tegenwoordig meer dan bloggen. Vlogs zijn net zoals blogs heel variërend, en worden zowel persoonlijk als zakelijk gebruikt. Het verschil is dat vlogs video’s zijn, en blogs artikelen die je kunt lezen. Hoewel veel mensen ervan overtuigd zijn dat video’s in deze tijd beter werken, zijn er nog steeds voldoende mensen die een voorkeur hebben voor het lezen van hun informatie. En zeg nu eens eerlijk: als jij snel een antwoord wilt op een vraag, ga je er dan een YouTube-video over kijken, of Google je ‘m snel?
Hoe start ik zelf een blog?
Bloggen kan in principe iedereen, vooral met de opkomst van AI. Je hoeft geen schrijfexpert meer te zijn. Je kunt een blog schrijven op je eigen (zakelijke) website als je die al hebt. Of je kunt een losse blogsite maken.
Heb je al een website? Maak dan een blogpagina aan.
Voeg een extra pagina toe aan je website waarop je blogposts kunt plaatsen. Zorg ervoor dat de pagina makkelijk vindbaar is, bijvoorbeeld door de pagina toe te voegen aan je hoofdmenu.
Heb je nog geen website? Registreer een domeinnaam en kies een websitebouwer.
Er zijn veel domeinextensies waar je uit kunt kiezen. Voor een blog zijn .nl, .com en .blog populair. Is je doelgroep voornamelijk in Nederland? Kies dan voor een .nl domeinnaam. Ga je internationaal, dan kun je voor .com kiezen. Kies daarna een tool om een blog mee te bouwen. WordPress is de meest voor de hand liggende optie. Bekijk eens de handleiding voor het maken van een WordPress-blog.
Stappenplan voor het schrijven van een blog
Zodra je website klaar staat, kun je gaan schrijven.
1. Bedenk waar je het over wilt hebben in je blog
- Als je een persoonlijke blog start, denk dan na over je eigen passies en interesses.
- Als je een zakelijke blog start, denk dan na over wat belangrijk is in je branche.
- Bedenk in beide gevallen wat je doelgroep is en wat je met je blog wilt bereiken.
2. Voer zoekwoordenonderzoek uit
Een zoektermenonderzoek voorkomt dat je lukraak begint te schrijven. Het geeft een tekst richting en een doel. En je weet ermee hoe vaak er naar een onderwerp gezocht wordt. Een goed begin is een tool als Ubersuggest.
3. Begin met een krachtige titel en inleiding
Heb je bedacht waar je over wilt schrijven? Het is belangrijk om je blog te beginnen met een krachtige titel en een korte inleiding. Zo weet de lezer waar je blog over gaat en of dat relevant voor hen is. Houd deze zo kort en duidelijk mogelijk. Als je titel en inleiding te lang zijn, haken mensen af.
4. Deel je tekst op in alinea’s
Hoe korter je alinea’s, hoe beter. Niet iedereen heeft zin of tijd om je hele blog te lezen. Soms zijn maar een paar stukken tekst daadwerkelijk relevant voor een lezer. Gebruik dus korte alinea’s met duidelijke koppen.
Tip: Titels met een vraag, werken altijd goed. Bijvoorbeeld: Hoe schrijf ik een inleiding?
4. Eindig met een samenvatting
Het is voor de lezer fijn als je de bevindingen van jouw blog nog eens kort samenvat. Wil je een voorbeeld? Ik zou zeggen… scroll naar beneden! Dan zie je hoe ik dat doe. Vergeet daarnaast niet om de lezer te stimuleren tot interactie. Vraag bijvoorbeeld wat ze van jouw blog vinden, of er nog dingen missen en/of je lezer toevoegingen heeft.
5 handige tips voor je eigen blog
Ben je gemotiveerd om aan de slag te gaan met je eigen blog? Ik geef je nog graag een paar tips die het proces makkelijker voor je maken.
Tip 1: Gebruik AI
Er zijn enorm veel AI-tools op de markt waarmee je gemakkelijk teksten kunt genereren en controleren. Wil je weten hoe je een tekst schrijft met AI? Lees dan het artikel over AI-teksten schrijven. Hierin vertel ik je hoe je AI-tools gebruikt om teksten te schrijven, en welke (gratis) tools daar het beste voor zijn.
Tip 2: Deel je blog op socials
Ben je actief op socialmedia-kanalen? Vergeet dan niet om je blog te delen met je volgers! Dit kan voor veel extra lezers en websitebezoekers zorgen.
Tip 3: Schrijf een nieuwsbrief
Mensen zullen niet altijd doorhebben dat je weer een nieuwe blog hebt geschreven. Laat je websitebezoekers zich aanmelden voor een (wekelijkse of maandelijkse) nieuwsbrief. Zo kun je ze op de hoogte stellen zodra er weer nieuwe content online staat, waardoor ze je website blijven bezoeken.
Tip 4: Verkrijg zoveel mogelijk backlinks
Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Hoe meer mensen naar je website linken, hoe meer Google je gaat vertrouwen. Hierdoor krijg je autoriteit waardoor je beter vindbaar bent. Als jij goede, kwalitatieve content maakt, is de kans groot dat anderen naar je website gaan linken. Je kunt natuurlijk ook zelf om backlinks vragen; vraag andere websites en bloggers om naar je content te linken. Of werk samen.
Tip 5: Gastblogs
Schrijf zelf eens een blog voor een ander. Zo kun je weer een andere doelgroep bereiken. Probeer contact te zoeken met andere bloggers en/of bedrijven, om te kijken wat je voor hen kunt betekenen met jouw expertise. Of draai het om: vraag zelf iemand om eens wat op jouw blog te schrijven. Zo zien je lezers ook eens wat anders.
Kan ik geld verdienen met een blog?
De meeste bedrijven die bloggen, gebruiken blogs om verkeer naar de website te genereren. Als je producten of diensten verkoopt en door het bloggen meer bezoekers op je website hebt, kun je dus indirect meer geld verdienen door je blog.
Wil je zelf starten met een blog en hier je business van maken? Dan zul je flink hard moeten werken. Je moet er dan voor zorgen dat je een groot publiek hebt, zodat Google jouw website kan gebruiken om op te adverteren, en zodat grote bedrijven je benaderen voor samenwerkingen. Houd er rekening mee dat je écht veel content moet schrijven als je van bloggen een baan wilt maken. Dit kost nu eenmaal tijd en moeite.
Tot slot
Je weet nu meer over bloggen en kunt eventueel zelf aan de slag. Heb jij nog informatie over bloggen die je met ons wilt delen? Of heb je vragen die in dit artikel niet worden behandeld? Laat hieronder een reactie voor ons achter.
Veel succes met jouw blog-avontuur!