13 tips om je website hoger in Google te laten komen in 2024
Wil je als ondernemer (online) meer klanten en conversie genereren? Dan is het een must om met je website hoger in Google te scoren. Maar hoe doe je dat? En hoe kun je jouw prestaties meten? In dit artikel vind je 13 handige tips en informatie om je website beter vindbaar te maken in Google.
Wat is Google?
Google is een Amerikaans bedrijf dat is opgericht in 1998 door Larry Page. Google biedt op internationaal vlak diverse internetdiensten aan, waaronder de zoekmachine Google Zoeken.
Wat is het doel van Google Zoeken?
Het doel van Google Zoeken is om ‘alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken’. Dit houdt in dat Google continu de meest relevante, behulpzame en betrouwbare informatie toont aan gebruikers, afhankelijk van wat het meest nuttig is voor het type informatie dat iemand zoekt.
Hoe werkt Google Zoeken?
Google verzamelt informatie voor haar zoekmachine door via een robot websites op het internet te scannen (crawlen). Vervolgens wordt de gevonden informatie in een digitaal archief (database) opgeslagen. Als een gebruiker zoekt naar een bepaalde term, haalt de zoekmachine informatie uit het archief en maakt een lijst van resultaten op basis van relevantie en behulpzaamheid. Een website op plaats 1 is dus relevanter dan een site op plek 100.
Waarom hoger in Google?
De belangrijkste reden om met je website hoger in Google te scoren, is online zichtbaarheid en relevantie. Een hogere zichtbaarheid en betere relevantie voor de gebruiker zorgt voor meer bezoekers, klanten, conversie, en een goede marktpositie ten opzichte van je concurrenten.
10 keer meer klikken
Backlinko onderzocht 4 miljoen zoekresultaten om beter te begrijpen wat de waarde is van een klik op een zoekresultaat (Click Through Rate). Uit het onderzoek blijkt dat een website die op positie 1 staat 10 keer meer kans heeft om op geklikt te worden dan een website op positie 10. Dit betekent hoe hoger je ranking in Google, hoe meer bezoekers je ontvangt en dus hoe groter de kans dat je meer conversie je genereert.
Wat is de hoogste plek in Google?
De hoogste plek die je in Google kunt halen, is via betaalde advertenties. Deze worden geplaatst via Google Ads. Dit is een internetdienst van Google waarmee organisaties kunnen adverteren op een bepaald zoekwoord.
Onder de advertenties vind je de zogenoemde organische zoekresultaten. Voor deze resultaten wordt niet betaald. Google baseert de lijst op basis van relevantie, betrouwbaarheid en behulpzaamheid. In dit artikel gaan we zorgen om organisch hoger te scoren in Google.
Je site hoog in Google: de kosten
Organisch hoger in Google komen, is in principe gratis. Toch is dit niet helemaal waar. Allereerst heb je veel tijd en de juiste kennis nodig om je website te optimaliseren voor de zoekmachine. Heb je dit niet? Dan kun je SEO uitbesteden aan een professional. En dat kost geld.
Daarnaast heb je een tool nodig waarmee je onder andere zoekwoorden kunt vinden en je prestaties kunt bijhouden. Er zijn gratis tools verkrijgbaar, maar die zijn beperkt. Daarom kun je het best betaalde SEO-software aanschaffen.
Beschik je over webhosting bij Hostnet? Of ga je een website maken bij ons? Dan kun je gebruikmaken van Marketgoo. Met deze tool maak je zonder technische kennis je website beter vindbaar in Google.
Marketgoo
Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.
- Beter vindbaar in Google
- Automatisch aangemeld bij zoekmachines
- Persoonlijk SEO-rapport en -plan
- Concurrenten en zoektermen monitoren
- Maandelijkse voortgangsupdate
- Direct aan de slag
Hoe hoog sta ik in Google?
Natuurlijk wil je weten of je harde werk resultaat oplevert of hoe je er momenteel voor staat. Je kunt op 2 manieren de ranking van je website in Google achterhalen, namelijk via:
- de incognito-modus van je webbrowser;
- een SEO-tool.
1. Incognito
Via de incognito-modus kun je steeds per 1 zoekwoord kijken op welke positie (ranking) je staat. Hiervoor druk je als je Google Chrome gebruikt op de toetsen ‘Ctrl + Shift + N’ (Windows) of op ‘CMD + Shift + N’ (Mac).
Niet helemaal accuraat
De incognito-modus is echter niet helemaal accuraat. Zoekresultaten zijn namelijk dynamisch en afhankelijk van een locatie. Het kan dus zijn dat je in Zwolle andere resultaten krijgt dan de volgende dag in Amsterdam. Bovendien ben je tijd kwijt aan het zoeken van je site in de resultaten.
2. SEO-tool
Een betere manier om overzichtelijk diverse rankings bij te houden, is via een SEO-tool. Hiervoor betaal je maandelijks of jaarlijks een bedrag, maar vaak heeft zo’n tool ook andere handige functies die je kunt gebruiken om de SEO van je website te verbeteren.
Voorbeelden van betaalde SEO-tools:
Andere handige SEO-tools
Niet alleen een hoge ranking in Google is belangrijk. Ook bezoekersgedrag, conversie, technische prestaties, et cetera zijn van belang. Zo kun je bijsturen als dat nodig is. Dit soort resultaten meet je gratis met de onderstaande internetdiensten van Google:
- Google Analytics
Met Google Analytics krijg je inzicht in het gedrag van bezoekers op je website. Bijvoorbeeld hoeveel mensen een pagina hebben bezocht, hoe lang ze op de pagina zijn geweest en via welk medium ze op de pagina terecht zijn gekomen.
- Google Search Console
Google Search Console is een tool waarmee je de (technische) prestaties van je site in de gaten kunt houden. Niet alleen het aantal klikken en impressies van pagina’s, maar ook hoe een pagina door Google wordt geregistreerd en of dit goed gaat.
Hoe kom je hoger in Google?
Wil je hoger komen in Google? Dan moet je rekening houden met 200 factoren die de zoekmachine gebruikt om rankings te bepalen. Dat is aardig wat. Gelukkig kun je ze onderverdelen in 3 pijlers:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
1. Techniek
Onder ‘Techniek’ valt alles wat er achter de schermen van je site gebeurt. Denk aan de snelheid, een goede structuur en de beveiliging. Is de technische kant van je site in orde? Dan kan Google pagina’s makkelijker registreren en in de zoekresultaten tonen.
2. Content
Met goede content kun je relevant en behulpzaam zijn voor bezoekers, en laat je als organisatie zien wat je te bieden hebt. Daarom is dit ook een belangrijke pijler. Onder content vallen goede teksten, leerzame video’s, interessante afbeeldingen en audiobestanden.
3. Autoriteit
De laatste pijler is ‘Autoriteit’. Hoe meer je wordt gezien als een expert op een bepaald gebied, hoe interessanter Google je vindt en je site een hoge plek in de resultaten geeft. Hoe de zoekmachine dit weet? Door de hoeveelheid kwalitatieve links naar jouw site op relevante websites.
Je website beter vindbaar maken: 13 tips
Jij wilt nu vast tips voor de vraag: Hoe komt mijn website hoger in Google? Gelukkig ben je aan het juiste adres. Het is tijd om je 13 tips te geven om je website vindbaar te maken in Google. Ben je er klaar voor? Laten we beginnen.
1. Kies het juiste topleveldomein
Een goede domeinnaam is goud waard. Waarom? Het is de eerste indruk voor bezoekers, het vergroot je naamsbekendheid én het kan je helpen om hoog in Google te scoren.
Stel je doet zaken in Nederland. Dan is het verstandig om een .nl domeinnaam te registreren. Met een .nl domeinnaam laat je aan Google namelijk weten dat je website bedoeld is voor de Nederlandse markt. In dit geval ben je dus relevanter voor Nederlanders dan een Duitstalige website met een .de domeinnaam. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten van Google Nederland.
2. Installeer een SSL-certificaat
Google wil alleen betrouwbare informatie tonen. Daarom probeert ze kwaadwillende websites te weren uit de topresultaten. Bijvoorbeeld door te kijken of je een beveiligde websiteverbinding hebt via een SSL-certificaat. Heb je er een? Dan beloont de zoekmachine je door jouw website hoger te laten ranken in Google.
Heb je nog geen SSL-certificaat? Dan is het nu de tijd om er een aan te schaffen. Als je in het bezit bent van een hostingpakket bij Hostnet, ontvang je gratis Let’s Encrypt Wildcard SSL. Wil je een betaald certificaat kopen? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres.
3. Doe zoekwoordenonderzoek
Met zoekwoordenonderzoek leg je de basis om relevante en behulpzame content te maken voor bezoekers. In zo’n onderzoek vind je woorden of termen die gebruikers in Google typen. Ze zijn dus op zoek naar een antwoord of oplossing. Daar wil je als website-eigenaar op inspelen.
Voorbeeld
Voor dit artikel focus ik me op de zoekopdrachten ‘website beter vindbaar maken’, ‘hoger in Google komen’ en woorden die hier relevant aan zijn. Als ik dit op de juiste manier gebruik, maak ik mijn kans groter om hoger te komen in Google.
Focus op long tail-zoekwoorden
Wanneer je zoekwoordenonderzoek doet, kom je zoekopdrachten tegen die bestaan uit 1 woord (short tail) of meerdere woorden (long tail). Ik raad je aan om de focus te leggen op long tail-zoekwoorden, zoals ‘fietsenmaker Amsterdam-Noord’ of ‘zwarte leren laarzen met hak’. Waarom? Ik leg het je uit:
- Long tail-zoekwoorden zijn minder populair, dus er is minder concurrentie. Hierdoor is het makkelijker om hoog in Google te komen op deze zoekwoorden.
- De gebruiker heeft een specifiek doel, dus de kans is groter dat hij vindt wat hij zoekt en een aankoop doet.
4. Maak relevante webpagina’s
Nadat je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, weet je voor welke zoekopdrachten je een pagina moet maken. Dit moeten wel relevante pagina’s zijn voor je business, anders heeft het geen nut.
Stel je hebt een autobedrijf. Dan is het niet logisch om pagina’s te maken over tuinieren, brood bakken of kattenvoer. Je wilt gevonden worden op bijvoorbeeld ‘auto verkopen’, ‘apk keuring’ of heel specifiek ‘snelle bandenservice Leiden’. Haakt een bezoeker af, omdat hij niet de juiste informatie vindt op je webpagina? Dan weet Google dat je niet relevant bent en plaatst je lager in de resultaten.
5. Creëer behulpzame blogartikelen
Een goede manier om behulpzame content te maken en je website vindbaar te maken op Google, is via blogartikelen. In een blogartikel kun je dieper op een onderwerp ingaan en specifiek antwoord geven op een zoekvraag.
Voorbeeld
Je runt een webshop met huidverzorgingsproducten. Dan kun je een blogartikel schrijven over bijvoorbeeld wat acne is en welke producten acne verminderen. In het artikel link je naar de producten die je verkoopt, zodat bezoekers direct tot aankoop overgaan.
Goede teksten schrijven
Een goede tekst ontstaat niet vanzelf. Door krachtige webteksten te schrijven, prikkel je de bezoeker om tot actie over te gaan. Zorg ervoor dat je rekening houdt met de volgende punten:
- schrijf minstens 400 woorden, het liefst rond de 1500;
- zorg dat je foutloze teksten schrijft;
- gebruik koppen en witregels tussen alinea’s door;
- wissel tekst en beeld af;
- gebruik een duidelijke Call To Action (CTA) aan het eind;
- verwerk zoekwoorden op een subtiele manier in de tekst.
Kopieer geen content van andere sites
Soms is het lastig om unieke content te maken. Toch kan ik je sterk afraden om content van een andere site te kopiëren. Allereerst bestaat de kans dat je het auteursrecht van de eigenaar schendt. Daarnaast ontstaat er duplicate content. Google achterhaalt de oorspronkelijke bron en plaatst de copycat lager in de resultaten, of je wordt verwijderd.
Hulp nodig? Haal inspiratie uit een AI-tekstgenerator. Voorbeelden van zo’n generator zijn Jasper AI en Copy AI.
6. Plaats interne links
Een andere manier om hoger in de zoekresultaten van Google te komen, is met interne links. Dit zijn links die verwijzen naar een andere relevante pagina van je eigen website. Hierdoor zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en dat Google pagina’s eenvoudiger kan registreren.
Voorbeeld
In je webshop verkoop je volkorenbrood, bruin brood en wit brood. Om ervoor te zorgen dat klanten meer brood kopen of het brood vinden dat ze eigenlijk zoeken, plaats je op de pagina over volkorenbrood een link naar de pagina over bruin en wit brood. Dit geldt ook vice versa.
Gebruik de juiste linktekst
De tekst waarop je de link plaatst is belangrijk, ook wel de anchortekst genoemd. Vaak kom je een link tegen met de tekst ‘klik hier’ of ‘op deze pagina’. De pagina waarnaar je verwijst, gaat scoren op deze woorden en dat is niet de bedoeling (tenzij de pagina over klik hier gaat). Bovendien zegt de linktekst niet veel voor de bezoeker.
Hoe je het wel goed doet? Je moet een woord gebruiken dat direct duidelijk maakt waar de verwijzende pagina over gaat. In het voorbeeld van de bakker plaats je dus een link naar de pagina over wit brood op het woord ‘wit brood kopen’.
7. Schrijf pakkende meta-titels en -beschrijvingen
Hoe zorg je ervoor dat gebruikers in Google op jouw website klikken? Door een pakkende meta-titel en -beschrijving te maken. Hiermee maak je zowel aan gebruikers als Google duidelijk waar je pagina over gaat.
Tips voor een pakkende meta-titel en -beschrijving:
- Plaats het zoekwoord het liefst vooraan in de titel.
- Verwerk het zoekwoord in de beschrijving.
- Maak mensen nieuwsgierig, bijvoorbeeld door de belangrijkste (verkoop)punten te vermelden.
- Elke meta-titel en -beschrijving moet uniek zijn.
8. Maak je site gebruiksvriendelijk
Een gebruiksvriendelijke website is essentieel om hoog in Google te komen. Zorg er dus voor dat je website vlekkeloos werkt, door bijvoorbeeld een thema te gebruiken dat werkt op elk apparaat (responsive).
Gebruik je Website Builder bij Hostnet? Alle templates zijn responsive, zodat je daar geen omkijken naar hebt. Voor een WordPress-website zijn de meeste thema’s ook geschikt voor elk apparaat.
Core Web Vitals
Google meet de gebruiksvriendelijkheid van je website via onder andere de Core Web Vitals. Hiermee onderzoekt Google:
- de manier waarop het laden van je website of pagina verloopt;
- hoe de interactiviteit beoordeeld kan worden;
- hoe visueel stabiel je website is.
Je achterhaalt de Core Web Vitals-score van je website via PageSpeed Insights. Via deze tool zie je hoe je ervoor staat en welke onderdelen je nog moet verbeteren. Let op: een snelle website maken, is een technische aangelegenheid. Heb je geen technische kennis? Schakel dan een webdeveloper in.
9. Voeg belangrijke (bedrijfs)informatie toe
Google hecht waarde aan transparantie, net zoals je bezoekers. Daarom heeft ze E-A-T (Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid) geïntroduceerd. Dit zijn richtlijnen waarmee Google de kwaliteit van je website bepaalt. E-A-T is geen rankingfactor, maar het kan indirect een bijdrage leveren om je website beter vindbaar te maken in Google. Je past E-A-T toe door:
- kwalitatieve en correctie content te maken;
- eerlijke reviews van klanten te tonen;
- bedrijfsgegevens te laten zien, zoals het KVK-nummer en contactgegevens;
- je website up-to-date houden;
- basisvoorwaarden toe te voegen, zoals een privacybeleid;
- kwalitatieve links te verzamelen op andere sites.
6. Vergroot de bezoekerstijd en verlaag het bouncepercentage
2 belangrijke indicaties waaraan je kunt zien in welke mate je website relevant en behulpzaam is, zijn de bezoekerstijd en het bouncepercentage. Een bezoeker die lang op je website verblijft, is waarschijnlijk geboeid. Maar een hoog bouncepercentage geeft juist aan dat bezoekers je site wegklikken na het bekijken van 1 pagina. Waarschijnlijk hebben ze niet gevonden wat ze zochten.
Wees relevant met de juiste content
Je vergroot de bezoekerstijd en verlaagt het bouncepercentage door relevante, behulpzame content voor je doelgroep te maken. Maar ook door interne links te plaatsen naar pagina’s die de bezoekers ook interessant kan vinden.
Voorbeeld
Je gaat naar een gala en hebt een outfit nodig. Je bent eigenlijk alleen op zoek naar een jurk. Op een webshop vind je een mooie jurk met daaronder suggesties voor bijpassende hakken. Je besluit naar de hakkenpagina te gaan. Vervolgens zie je op een andere pagina 2 leuke handtassen waar je niet uit kunt kiezen, en bestelt uiteindelijk alles. Omdat je lang op de webshop bent gebleven en meerdere pagina’s hebt bezocht, beoordeelt Google de webshop als relevant en plaatst ‘m hoger in Google.
11. Koppel je site aan social media
Social media heeft geen directe invloed op je ranking in Google, maar kan hier wel een bijdrage aan leveren. Via social media wordt namelijk veel gedeeld.
Je kunt de kans groter maken dat bezoekers je content delen door deelknoppen onderaan een pagina of blogartikel te plaatsen. Of deel interessante content op je eigen socialmedia-kanalen. Hierdoor ontstaat er een scala aan natuurlijk verkregen links die Google als waardevol ziet en je beloont met een hoge ranking in de Google zoekresultaten.
12. Ga lokaal
Doe je lokaal zaken? Een makkelijke manier om op een lokale zoekopdracht hoger in de Google ranking te komen, is via Google Mijn Bedrijf. Zoekt een Google-gebruiker naar een specifiek bedrijf in zijn buurt? Dan toont Google de dichtstbijzijnde bedrijven die zich hebben aangemeld bij Google Mijn Bedrijf.
13. Start met linkbuilding
Tot slot draagt linkbuilding bij om je website hoger in Google te laten komen. Mits je het goed doet. Bij linkbuilding moet je denken aan het:
- plaatsen van links op andere websites;
- schrijven van gastartikelen met daarin een link naar je eigen website;
- vragen om je content te delen via socialmedia-knoppen op een pagina.
Slechte links werken niet
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je links verkrijgt op relevante en kwalitatieve websites, niet op spamachtige sites of linkfarms. Dit zijn websites met daarop heel veel links naar andere websites. Wil je een link op een linkfarm zetten? Dan kan je site als spam worden gezien en je wordt gestraft met een lagere plek in Google. Of je wordt helemaal weggelaten uit de resultaten.
Weetje: Linkbuilding is een grijs gebied. Het is niet duidelijk hoe Google achterhaalt of een link bewust op een website is geplaatst of dat het op een natuurlijke manier is gedaan.
Je WordPress-site hoger in Google laten komen
Maak je gebruik van WordPress? Voor het cms zijn er een aantal WordPress-plugins die je kunnen helpen om hoger in Google te scoren door de SEO van je website te verbeteren. Deze wil ik graag met je delen:
- Yoast SEO
Met Yoast SEO beschik je over een analysetool waarin je ziet welke onderdelen SEO-geoptimaliseerd zijn en welke verbeterd moeten worden.
- All in One SEO
All in One SEO is een krachtige tool waarmee je eenvoudig een metatitel en -beschrijving aan elke pagina toevoegt. Ook stuurt de plugin meldingen naar Google en Bing als je content uploadt.
- Rank Math SEO
Met Rank Math SEO ontvang verbetersuggesties en pas je eenvoudig instellingen aan, waaronder hoe je website wordt getoond in de zoekresultaten via structured data.
- Redirection
Redirection helpt je om onder andere 404- en 301-errors te verhelpen en je ranking in Google te verbeteren.
- WP Rocket
WP Rocket versnelt de laadtijd van je website via cache. Cache is een opslagplek waarin tijdelijk bestanden worden opgeslagen, zodat deze later sneller worden geladen. Een snelle website, betekent hoger scoren in Google. - Imagify
Imagify helpt je afbeeldingsformaten te wijzigen en afbeeldingen te comprimeren zonder dat ze kwaliteit verliezen. Door afbeeldingen te comprimeren, zorg je voor een snelle website en kom je dus hoger in Google.
Je website beter vindbaar maken: de conclusie
Hoera, je bent aan het eind gekomen van dit artikel! Je hebt gelezen waarom een hoge ranking in Google belangrijk is en hoe je hiervoor kunt zorgen. Ik begrijp dat het veel informatie is. Je kunt het artikel opslaan als bookmark in je webbrowser om ‘m later terug te lezen. Of je kunt ‘m delen op social media als je het interessant vond.
Heb jij nog goede tips om je website hoger in Google te laten komen? Laat het andere lezers weten via een comment hieronder!
Marketgoo
Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.
- Beter vindbaar in Google
- Automatisch aangemeld bij zoekmachines
- Persoonlijk SEO-rapport en -plan
- Concurrenten en zoektermen monitoren
- Maandelijkse voortgangsupdate
- Direct aan de slag