Ga je een domeinextensie kiezen? Houd dan rekening met SEO!

Lysanne Hopman
leestijd
Ga je een domeinextensie kiezen? Houd dan rekening met SEO!

Wanneer je een domeinnaam gaat registreren, heb je keuze uit honderden domeinextensies. De vraag is: welke extensie ga je kiezen? En moet je rekening houden met SEO? Met dit artikel ga ik je daarbij helpen. Zodat jij de domeinnaamextensie kunt kiezen die het best bij jou past.

Wat is een extensie?

Een extensie, ook bekend als domeinextensie, domeinnaamextensie, topleveldomein, top-level domain of TLD, is het laatste deel van een domeinnaam. Deze staat achter de punt. Denk aan ‘nl’, ‘com’, ‘store’ of ‘online’.

Start met je online idee. Claim direct jouw plek op het internet met een domeinnaam.

2 domeinextensie-groepen

Voordat ik je ga helpen bij welke extensie je moet kiezen, vertel ik meer over domeinextensies. Er bestaan namelijk honderden extensies, elk met hun eigen functie. Je kunt deze grofweg in 2 hoofdcategorieën verdelen: gTLD en ccTLD. Hieronder leg ik meer uit over beide groepen.

1. Generieke domeinextensies

Om het surfen tussen verschillende domeinen makkelijker te maken, werden er in eerste instantie 6 generieke domeinextensies (generic top-level domains) geïntroduceerd, de gTLDs. Hierdoor konden verschillende typen organisaties een domeinnaam aanschaffen. Te weten:

  1. .com voor commerciële websites;
  2. .org voor organisaties;
  3. .net voor netwerk-infrastructuren;
  4. .edu voor educatieve doeleinden;
  5. .gov voor de overheid in de VS (government);
  6. .mil voor militair gebruik in de VS.

Nieuwe generieke domeinextensies

Vanaf 2011 werden er nieuwe generieke domeinextensies aan de gTLD-groep toegevoegd, de ngTLDs (new generic top-level domains). Zoals .shop en .site. Inmiddels is de lijst met nieuwe domeinextensies in een hoog tempo doorgegroeid. Zo kun je tegenwoordig ook een .yoga of .design domeinnaam aanschaffen.

2. Land-, staat- of gebiedgerelateerde extensies

Tussen 1985 en 1990 kwam ook de groep ccTLDs (country code top-level domain) op de markt. Deze groep zegt iets over een land, staat of gebied. .NL is bijvoorbeeld de domeinextensie van Nederland. .BE van België en .eu van Europa. Er zijn zelfs domeinextensies die bestaan uit Arabische karakters of Chinese tekens in plaats van Latijnse karakters. .EG, de extensie van Egypte wordt ’ مصر.’. .TW van Taiwan is ‘.台灣’.

Wil je meer domeinextensie-groepen ontdekken? Lees dan ons artikel over topleveldomeinen.

De voor- en nadelen van een gTLD

Kies je voor een generieke extensie, zoals .com? Doordat deze extensie algemeen van aard is, kun je ‘m inzetten voor verschillende doeleinden. Het nadeel van een gTLD is dat al veel domeinnamen bezet zijn. Hierdoor is de kans groter dat je jouw favoriete naam niet kunt registreren.

Logo Google

Heeft een domeinextensie invloed op SEO?

In de introductie stelde ik al de vraag: moet je rekening houden met SEO als je nog niet weet welke domeinnaamextensie je gaat kiezen? Met andere woorden: heeft een domeinextensie invloed op een hoge ranking in Google? Het antwoord is: ja en nee. Hoe dat precies zit, ga ik je uitleggen aan de hand van de SEO-voor- en -nadelen van een ccTLD en ngTLD.

De SEO-voor- en -nadelen van een ngTLD

Door de komst van de nieuwe gTLDs, zoals .pizza, .amsterdam en .club, kun je jouw website beter onderscheiden van je concurrenten. Er wordt echter veel gespeculeerd of deze extensiegroep SEO-voor- en -nadelen heeft. Zowel John Mueller en Matts Cutts van Google zeggen dat je met een nieuwe gTLD niet beter of slechter in Google scoort dan een traditionele gTLD of ccTLD. Google gaf in 2015 een soortgelijk signaal af op het Webmaster Blog.

Internationale targeting

Kies je voor een nieuwe gTLD? Dan kun je via Google Search Console aangeven voor welk land en welke taal je website is bedoeld. Hiervoor gebruik je het rapport ‘Internationale targeting’. Breid je jouw website uit met een andere taal? Pas dan de internationale targeting aan of schakel ‘m uit.

Praktijkvoorbeeld coffee.club

Toch zijn er praktijkvoorbeelden die laten zien dat een nieuwe gTLD wél invloed kan hebben op SEO. Ik vertel je het via een praktijkvoorbeeld van Hover.com.

De domeinnaam coffee.club werd in november 2014 geregistreerd. Vanaf dat moment kreeg de site links van websites met een hoge autoriteit. Deze links hadden voor 80% ‘coffee.club’ als klikbare tekst. En niet ‘coffee club’ zoals je eigenlijk zou verwachten. Gek genoeg stond Coffee.club al na 1 week op pagina 1 in Google VS voor de zoekterm ‘coffee club’.

Vaak kost het veel tijd, mankracht en uren om op de eerste pagina in Google te komen. Zelfs wanneer de website autoriteit heeft opgebouwd. Maar uit bovenstaande praktijkvoorbeeld blijkt dat wanneer je jouw gekozen naam en extensie overeenkomt met een zoekwoord, links met alleen de domeinnaam in de klikbare tekst ook meetellen. Dit laat zien dat een nieuwe gTLD SEO-voordeel ten opzichte van een traditionele gTLD.

Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe groter de kans dat je hoger in de zoekresultaten van Google scoort.

De SEO-voor- en -nadelen van een ccTLD

Voordeel

Het voordeel van een ccTLD is dat Google hieraan ziet voor welk land, of welke taal of regio je website is bedoeld. Een website met de .nl extensie scoort beter in de Nederlandse zoekresultaten van Google dan een website met bijvoorbeeld de extensie .fr of .de (mits andere SEO-factoren gelijk zijn). Volgens SIDN wordt dit effect versterkt, doordat mensen sneller op een .nl domeinnaam klikken in de zoekresultaten. Wat resulteert in meer business. Aannemelijk is dat dit hetzelfde werkt bij andere ccTLDs als je zakendoet in andere landen.

Nadelen

Aan het bovenstaande zit gelijk een nadeel vast. Heb je bijvoorbeeld een website met .nl en besluit je jouw business uit te breiden naar andere Europese landen? Dan scoort deze minder goed in Googles zoekresultaten van deze landen. Je kunt nu 3 dingen doen:

  1. Je registreert voor elk land, elke taal of regio een nieuwe domeinnaam. Je raadt het al: dat kan best prijzig worden. Daarnaast moet je voor elke website autoriteit opbouwen, omdat Google de sites door de verschillende ccTLDs als apart ziet. Niet als 1 website. Dat kan veel tijd in beslag nemen.
  2. Je maakt subdomeinen aan onder je hoofddomein.
  3. Je maakt subfolders aan onder je hoofddomein.

Voor punt 2 en 3 kunt je het best kiezen voor een domeinextensie met een internationale functie. Denk aan .eu, com of .site. In het geval van een subdomein wordt bijvoorbeeld een Duitse website ‘de.websitenaam.com’. En voor een subfolder ‘websitenaam.com/de’.

Hollands landschap

Welke extensie moet ik kiezen voor mijn domeinnaam?

Welke extensie je moet kiezen, hangt van een aantal factoren af. Vind je het vooral belangrijk om in Google te scoren en ga je zakendoen in een bepaald gebied, zoals Nederland? Dan is het uiteraard handig om voor een ccTLD te gaan. Bijvoorbeeld door een .nl domein te registreren. Is SEO niet belangrijk, bijvoorbeeld als je site dient als visitekaartje? Dan kun je ook een (nieuwe) gTLD kiezen.

Let op je ccTLD-keuze

Vaak wordt er geen rekening met SEO gehouden wanneer iemand een domeinnaam aanvraagt. Zo zijn er organisaties die een ccTLD kopen, zodat de websitenaam leuk en makkelijk te onthouden is.

Stel, je wilt een domeinnaam kopen voor jouw modewinkel of -merk met zomerkleding. Doordat domeinnamen als ‘zomermode.nl’ en ‘zomermode.com’ al bezet zijn, kies je ervoor om ‘zomermo.de’ te registreren. Deze naam is erg creatief bedacht, maar waarschijnlijk scoor je niet goed in de Nederlandse zoekresultaten van Google. Grofweg omdat Google door ‘.de’ denkt dat je site is gericht op de Duitse markt.

Tip: Met een domeinnaam tool kom je tot creatieve ideeën voor een pakkend domein. Of wij helpen je met een domeinnaam verzinnen.

Extra tip om een extensie te kiezen

Tot slot wil ik je nog een extra tip geven om een geschikte extensie te kiezen. Kies je voor een (nieuwe) gTLD? Houd er dan rekening mee dat je dit goed communiceert naar je doelgroep. Nederlanders zoeken vaak naar je bedrijfsnaam in combinatie met .nl. En Duitsers naar een bedrijfsnaam met .de. De kans bestaat dat ze hierdoor jouw website niet kunnen vinden. Dus goede communicatie van jouw domeinnaam is het halve werk!

Weet je welke extensie je gaat kiezen? Registreer dan nu je domein

Je bent aan het eind gekomen van dit artikel. Ben je eruit welke domeinextensie je gaat kiezen? Registreer dan gelijk jouw domeinnaam bij een registrar, zoals Hostnet. Voordat een ander je voor is. Heb je een domeinnaam op het oog die al bezet is, maar weet je zeker dat de extensie goed bij jouw business past? Dan kun je de domeinnaam overnemen. Hiervoor moet je wel de domeinnaam eigenaar checken om contact op te kunnen nemen.

Heb jij nog tips over welke extensie je kunt kiezen? Laat het weten in de comments!

Product
Actie 18,- 0 , 49 p/j

Domeinnaam registreren

Start je online idee. Registreer je favoriete domeinnaam in slechts 1 minuut.

  • 7 dagen p/w support
  • Gratis subdomein(en) aanmaken
  • Domeinnaam doorsturen
  • Keuze uit 850+ topleveldomeinen
  • Flexibel uitbreidbaar
  • Handige tips en tricks op ons blog
Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties 1
  • Mooi voorbeeld van de Coffee.club. Dit bevestigt maar weer dat anchor teksten heel belangrijk zijn en dat je daar met je domeinnaamkeuze al invloed op hebt.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.