Een goede blog schrijven: zo doe je dat écht goed! (13 tips van een blogschrijver)

Romy Veul
leestijd
Een goede blog schrijven: zo doe je dat écht goed! (13 tips van een blogschrijver)

Wil je een blog schrijven die echt gelezen wordt? Een artikel dat de lezer vanaf de eerste letter tot het eind boeit én waarmee je je eigen vindbaarheid verbetert? Goed bezig! Een volleerd schrijver hoef je er gelukkig niet voor te zijn. Blogs leren schrijven kan echt iedereen. Je moet alleen weten hoe je het aanpakt. En daar helpen wij je een handje bij! Ontdek hier dé 13 onmisbare tips om voortaan zelf ijzersterke blogs te schrijven. 

Hoe schrijf je een goede blog? 

Als je wilt dat jouw artikelen lekker weglezen en de aandacht trekken, mag in elk geval dit niet ontbreken: 

  • Een lekker leesbare tekst. Oftewel: een duidelijke structuur, korte alinea’s, veel witregels en vooral heldere taal. 
  • Expertise en inhoud. Daar draait het natuurlijk uiteindelijk om. Laat in jouw artikel zien dat je expert bent op dit vlak of je er in elk geval goed in hebt verdiept. Geef het best mogelijke antwoord op de prangende vragen van je lezer. 
  • Niet te lang, niet te kort. Dus: genoeg inhoud om waarde te bieden, maar ook weer niet zó veel dat je lezer sterretjes ziet en afhaakt. 
  • Werkelijk waardevolle info. Tijd is schaars. Ook voor je lezer. Dus hij of zij zal je artikel alleen lezen als je écht zinnige informatie deelt. Bied daarom altijd iets nieuws of bruikbaars, wat niet elke concurrent al biedt. Zorg dat je lezer aan het eind van het artikel denkt: “Yes, hier had ik iets aan!”. 
  • Een ijzersterke binnenkomer. Lezers haken online snel af. Als jouw inleiding niet direct de aandacht trekt, is je lezer snel weg. Dus kom meteen goed binnen met een sterke oneliner of een pakkende vraag. 
  • De onmisbare call-to-action. Wat wil je dat de lezer na het lezen van je blog doet? Zorg dat dat niet alleen in je hoofd zit, maar ook uit je tekst blijkt. Of beter nog: dat je je lezer met jouw tekst ook echt richting die actie stuurt. 

Wil je meteen aan de slag met je eigen blog? Kies dan bijvoorbeeld voor Website Builder of WordPress.

Wat is een goede blogstructuur? 

Een goede blogstructuur helpt de scannende lezer om te snappen welke informatie waar staat, ook als hij niet het hele artikel van voor tot achter leest. Je lezer moet in één oogopslag kunnen zien waar hij het antwoord op bepaalde vragen vindt. Deze structuur helpt je daarbij: 

  • Titel. Maak deze prikkelend en duidelijk. 
  • Inleiding. Vertel kort waar de blog over gaat en waarom je lezer absoluut moet blijven lezen. 
  • Hoofdtekst. Werk je onderwerp uit in alinea’s met duidelijke tussenkopjes. 
  • Conclusie. Vat de belangrijkste inhoud samen. 
  • Call-to-action. Nodig de lezer uit tot actie. Bijvoorbeeld een offerte aanvragen, een product bestellen of zich aanmelden voor jullie nieuwsbrief. 
  • FAQ’s. Als die er zijn. 

Onze beste 13 tips om blogs te schrijven 

Top, nu weet je hoe een blog goed is opgebouwd en waar de basis aan moet voldoen. De hoogste tijd om aan het schrijven te slaan! Alleen hoe schrijf je nu een steengoede blog (om de lat maar meteen lekker hoog te leggen)? Deze 13 tips geven je een kickstart. 

Tip 1. Bedenk een écht relevant onderwerp 

Bloggen doe je niet zomaar over alles wat in je hoofd opkomt. Je wilt dat je blog waarde biedt en dat mensen het artikel daadwerkelijk openen. Dus moet je een onderwerp bedenken waar je lezer benieuwd naar is. Een vraag waar hij antwoord op wilt hebben. Een probleem dat speelt. Of een keuze waar hij zonder jouw hulp maar niet uitkomt. 

Deze vragen kunnen je helpen om tot een boeiend onderwerp te komen: 

  • Welke vragen krijg je vaak van klanten? 
  • Waar lopen je klanten regelmatig tegenaan en kun jij hen bij helpen? 
  • Welke trends zijn er in je branche? 
  • Zijn er misverstanden over jouw vakgebied die je kunt rechtzetten? 
  • Zijn er recent dingen in het nieuws geweest over jouw onderwerp of product? 
  • Waar sta jij anders in dan concurrenten? Deel een prikkelende mening. 

Maak je onderwerp ook specifiek. Dus ‘Hoofdkussens’ is niet het beste blogonderwerp. Maar ‘Hoe kies je het juiste hoofdkussen?’ of ‘Waar moet een ergonomisch hoofdkussen aan voldoen?’ wel. 

Tip 2. Vraag je af wat de lezer hierover wil weten 

Doe goed onderzoek naar dit onderwerp. Wat schrijven anderen erover? Welke vragen heeft je lezer in elk geval rondom dit thema? Welke informatie mis je nog in artikelen van concurrenten? 

Als je je onderwerp eenmaal helder hebt, is het een kwestie van de juiste insteek kiezen. Laat die aansluiten op waar je lezer benieuwd naar is. Een paar voorbeelden:  

  • Beantwoord een klantvraag. 
  • Belicht zoveel mogelijk verschillende aspecten van een bepaald onderwerp. 
  • Deel een stappenplan of tutorial. 
  • Leg uit wat een bepaald product of dienst inhoudt. 
  • Schrijf een review over een product of dienst. 
  • Deel de voordelen of juist de nadelen van iets. 
  • Vergelijk 2 typen producten of diensten met elkaar. 
  • Beantwoord een vraag die je vaak van klanten krijgt. 
  • Ga in op recent nieuws of een belangrijke verandering (denk aan nieuwe wetgeving). 

Tip 3. Kijk af bij concurrenten en doe het beter 

Je bent nooit de eerste die over een bepaald onderwerp schrijft. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het is juist handig als je even spiekt wat er al over jouw onderwerp online staat. Kijk af bij anderen, maar kijk vooral hoe jij het beter kunt doen dan zij.  

Bekijk blogs van concurrenten en bedenk hoe jij meer waarde kunt bieden. 

  • Geef meer praktische tips dan de ander. 
  • Zorg dat jouw uitleg begrijpelijker is. 
  • Maak een concreet stappenplan in plaats van wat vage tips. 
  • Voeg handige voorbeelden toe. 
  • Zet een geniale tool (voor berekeningen, keuzes, etc.) in je artikel. 
  • Maak je artikel persoonlijker en geef een voorbeeld van jezelf of een cliënt of klant. 
  • Voeg een video aan je artikel toe om je artikel meer multimediaal te maken. 

Tip 4. Bewaar je titel en inleiding tot het eind  

De titel is nogal een hoofdbreker. Hij moet pakkend zijn, de aandacht trekken en duidelijk maken waar je tekst over gaat. Alleen hoe weet je nu wat dé ideale titel is als je de tekst nog niet eens geschreven hebt? Daarom raad ik altijd aan om je titel tot het eind te bewaren. Hetzelfde geldt voor de inleiding. Als je tekst eenmaal af is, kun je die twee veel makkelijker bedenken en op de tekst afstemmen. 

Tip 5. Vergeet SEO niet 

Een goede blog schrijven doe je niet zonder reden. Je wilt dat je artikel gevonden wordt. Beter dan een speld in een hooiberg bij voorkeur. Doe daarom zoekwoordenonderzoek en zorg dat je relevante termen meeneemt in je tekst.  

SEO staat voor Search Engine Optimization en betekent dat je je tekst optimaliseert voor een grotere kans om zichtbaar te worden in Google. Zo kun je er meer mensen mee bereiken. 

Denk je nu “SEO, waar héb je het over?” of vraag je je af waarom jij maar niet in Google verschijnt? Dan hebben we nog veel meer artikelen over SEO en vindbaarheid online staan om je op weg te helpen. 

In de kern komt het hierop neer: 

  • Verwerk die zoekterm minimaal in de titel, in 2 tussenkopjes en in de intro en een paar andere alinea’s. 
  • Voeg interne links en een link naar een externe site toe. 
  • Wissel je tekst af met afbeeldingen. 
  • Geef die afbeeldingen een alt-tekst mee. 

Tip 6. Maak een kapstok en sla dan pas aan het schrijven 

Begin niet zomaar met schrijven. Dan heb je kans dat je later de hele tekst alsnog moet omgooien, of dat de samenhang ver te zoeken is. Gun jezelf houvast door eerst een kapstok te maken. Ja, zo’n ding dat je waarschijnlijk nog van je lessen Nederlands op de middelbare school kent. Maar je docent Nederlands had echt gelijk: het gaat je helpen bij blogs schrijven. Beloofd! 

De kapstok is de structuur die je voor je tekst aanhoudt. Zet daarin bijvoorbeeld het volgende: 

  • Noteer de inhoud die je in elk geval een plek wilt geven. 
  • Denk goed na over de specifieke insteek die je wilt kiezen. 
  • Bepaal de indeling van de tekst (van inleiding tot slot). 
  • Bedenk alvast de tussenkopjes. 
  • Kijk welke informatie je onder de tussenkopjes wilt bespreken. 
  • Denk eventueel na over FAQ’s die je onderaan het artikel wilt zetten. 
  • Bepaal ook welke informatie géén plek krijgt in dit artikel (en je misschien voor een andere blog wilt bewaren). 

Tip 7. Schrijf in de juiste taal 

Dan heb ik het niet over Engels of Nederlands. Maar over je tone of voice. Dus de schrijfstijl die je gebruikt. Werk je bij een hip en informeel marketingbureau? Dan moet je tekst dat ook uitstralen en kun je woorden als ‘u’ en ‘desalniettemin’ beter achterwege laten. Werk jij bij een huisartsenpraktijk? Dan is de kans groot dat je juist wat meer afstand bewaart in je teksten. 

Zorg dat je schrijfstijl past bij de doelgroep en past bij jullie bedrijf. Of sla de tone of voice erop na als jullie daar al eens een document voor hebben opgesteld. 

8. Schrijf, schrijf, schrijf (en dan niet per se perfect) 

Ga niet je hoofd eindeloos breken over die ene fantastische intro of over de meest briljante beginzin. Het is zonde als je daar een half uur aan verspilt zonder een letter op papier te krijgen. Ik zou zeggen: schrijf. Begin direct. Staat je kapstok als een huis? Laat dan zo snel mogelijk je letters op papier komen.  

Laat los dat je eerste versie van de blog meteen een meesterwerk moet zijn. Schrijf gewoon over wat er in je opkomt en neem mee wat je relevant lijkt. Later kun je de tekst nog perfectioneren, taalfouten en stopwoordjes eruit halen en overbodige info schrappen. Maak eerst maar eens een ruwe versie. 

Tip 9. Schrap en schaaf 

Als je eerste versie eenmaal af is, is het tijd om kritisch te gaan schrappen en schaven. Redigeren dus, om zo van een “wel oké”-tekst een tamelijk perfect artikel te maken. 

  • Haal overbodige woorden weg. 
  • Zet extra punten en komma’s in te lange zinnen. 
  • Schrap informatie of voorbeelden die weinig toevoegen. 
  • Check je informatie bij betrouwbare bronnen als je ergens over twijfelt. 
  • Vraag je bij lastige woorden af of je lezer ze snapt. Voeg anders extra uitleg toe. 

Tip 10. Doe een leesbaarheidscheck 

Je kunt nog zulke goede informatie delen. Als je blogartikel een aaneenrijging van lange zinnen en lastige woorden is, raak je je lezer alsnog kwijt. Online teksten moeten scanbaar én leesbaar zijn. 

‘Scanbaar’ betekent dat je lezer snel weet waar welke info te vinden is. Dat vraagt om duidelijke tussenkoppen, veel witregels, handige opsommingen en niet te lange alinea’s. 

En wat ‘leesbaar’ betekent? Nou, dit bijvoorbeeld: 

  • Vermijd moeilijke woorden. Kijk of je er via Synoniemen.net een alternatief voor kunt vinden. 
  • Splits lange zinnen op door meer punten te zetten 
  • Wissel af tussen lange zinnen en ultrakorte zinnen. Een tekst leest namelijk niet zo lekker als je alle woorden, zoals ik in deze zin doe, achter elkaar plakt, maar niet tot een einde komt, nog meer komma’s toevoegt en compleet vergeet om ergens in die ultralange zin een punt toe te voegen. Dus zet punten. Liever te vaak dan te weinig. 
  • Maak belangrijke woorden of zinnen vetgedrukt, zodat die extra opvallen. 
  • Voeg afbeeldingen of infographics toe. 
  • Gebruik voorbeelden om iets toe te lichten. Maar ook weer niet té veel. Vaak is één voorbeeld voldoende. 

Tip 11. Lees je tekst hardop voor 

Het klinkt misschien gek, maar het werkt echt! Als je je tekst hardop leest, kun je veel beter merken over welke zinnen je struikelt (doordat je de zin een paar keer moet lezen of hapt naar lucht bij gebrek aan komma’s). Of je ontdekt welke woorden toch niet helemaal goed gekozen zijn. Probeer het eens! 

Tip 12. Vergeet nooit de call-to-action 

Je blogt waarschijnlijk niet alleen omdat je toevallig nog tijd over had. Vaak schrijf je ook in de hoop dat mensen jou daardoor als een autoriteit gaan zien en in actie komen. Bijvoorbeeld door je producten of diensten te bekijken, contact met je op te nemen of in elk geval een reactie achter te laten.  

Alleen je lezer doet dat niet zomaar. Een subtiele reminder dat je nog meer te bieden hebt, is op z’n plek. De ‘call-to-action’ (oproep tot actie) noemen marketeers dit. 

Zo’n call-to-action kan van alles zijn: 

  • Nodig je lezer uit om door te klikken naar je producten of diensten. 
  • Laat je lezer een kennismaking of offerte aanvragen. 
  • Nodig de lezer uit om contact op te nemen. 
  • Motiveer je lezer om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. 
  • Vraag lezers om jou op social media te volgen. 
  • Stimuleer interactie onder het artikel door een vraag te stellen. 

Tip 13. Voeg een fenomenale titel en inleiding toe 

Als je de titel en inleiding keurig tot het eind hebt bewaard, dan is dit hét moment om ze toe te voegen. Bij een titel is het vooral belangrijk dat die nieuwsgierigmakend én duidelijk is. Schrijf je een SEO-tekst? Dan moet natuurlijk ook de zoekterm in je titel voorkomen. 

Een paar goede titel-tips: 

  • Gebruik een cijfer (‘9 tips’, ’10 stappen’, ‘3 inzichten’, etc.). Oneven aantallen vallen extra op, dus kies daar bij voorkeur voor. 
  • Maak je titel niet te lang. Houd het bij maximaal zo’n 60-70 tekens. 
  • Zet het onderwerp van je titel vooraan. Dat is handig voor SEO en maakt ook je onderwerp direct duidelijk. 
  • Verraad niet alles in de titel. Zorg dat er ook een nieuwsgierigmakend element in zit. 
  • Check welke titels je concurrenten in Google gebruiken en maak jouw titel net even anders. 

Stort je daarna op de inleiding. Ook die hoeft niet lang te zijn. Zo’n 3-5 regels is meer dan genoeg. Grijp in de inleiding meteen de aandacht van je lezer met een pakkende intro-zin. Probeer langdradige anekdotes of te uitgebreide voorbeelden voor je te houden. Val meteen met de deur in huis. Benoem daarnaast in de inleiding wat de lezer van het artikel kan verwachten. 

Maar kun je ChatGPT niet je blog laten schrijven? 

Ja, ChatGPT kan je een handje helpen. Maar zie ChatGPT als een assistent, niet als jouw nieuwe bijna-gratis tekstschrijver. ChatGPT kan artikelen schrijven op basis van alle informatie die al op het internet staat. Alleen dat betekent dat jouw artikel automatisch een mix wordt van allerlei nogal algemene informatie, van de eigen verzinsels van Chat en soms ook van informatie die van geen kant klopt. Zeker als je je stort op ingewikkelde onderwerpen, is een inhoudsexpert uit jouw organisatie een betere bron dan je AI-hulpje. 

Wat ChatGPT wél goed kan? Jou helpen bij onderdelen van het schrijfproces! 

  • Laat hem meedenken over een geniale titel. 
  • Vraag ChatGPT om goede blogonderwerpen. 
  • Check met ChatGPT of hij nog belangrijke aanvullingen over dit onderwerp heeft die niet in je tekst mogen ontbreken.  
  • Laat ChatGPT je helpen om de tekst met 500 woorden in te korten als jij graag lang van stof bent.  
  • Vraag ChatGPT om van je blogartikel ook meteen een LinkedIn-post te maken. 

Maar laat ChatGPT niet from scratch zonder input jouw blog schrijven. Sorry, Chat, maar dat is niet jouw sterkste kant! 

Direct starten met blogs schrijven?  

Nu je weet hoe je een blog schrijft, houdt niets je meer tegen om direct een start te maken. Maar dat vraagt nog wel om één ding: een goede hosting voor je gloednieuwe website. Dat regelen wij graag voor je. Veilig, gebruiksvriendelijk en voor een vast laag bedrag per maand. 

Verdiep je ook in deze artikelen 

Wil je meer lezen over bloggen, schrijven en SEO? Good for you! Onze Academy barst van de gratis artikelen. Spiek bijvoorbeeld ook eens bij deze artikelen: 

Veelgestelde vragen 

Wat is de ideale lengte voor blogposts? 

De ideale lengte hangt af van het onderwerp. Zorg dat je de vraag van je lezer volledig beantwoordt en niet te kort door de bocht bent. Maar vermijd onnodige details en ga niet nóg meer schrijven om maar aan een bepaald aantal woorden te komen. Dan haakt je lezer af.  

Blogs van 800-1500 woorden werken vaak goed. Als je een compleet stappenplan maakt of over een lastig onderwerp schrijft, kun je ook op meer woorden uitkomen. Zo is de blog die je nu leest, 3000 woorden lang (en je bent er blijkbaar nog steeds 😉). 

Hoe begin je met een blog schrijven? 

Een goede blog schrijven begint met een relevant onderwerp bedenken. Denk daarna na over een kapstok. Welke onderwerpen wil je in het artikel bespreken? Wat worden de tussenkoppen? Welke inhoud geef je waar in de tekst een plek? Dat helpt enorm om daarna sneller en gestructureerd met het schrijven aan de slag te gaan. 

Wat kost het schrijven van een blog? 

Als je het schrijven van een blog uitbesteedt, betaal je de tekstschrijver vaak een uurtarief of een vaste prijs voor een blogartikel van een bepaald aantal woorden. De prijzen verschillen nogal per tekstschrijver. Maar ga voor een blog van 800 woorden uit van zo’n € 125 tot € 300. 

Waar moet je op letten bij het schrijven van een blog? 

Als je een blog gaat schrijven, moet je in elk geval letten op het volgende: 

  • Zet een pakkende en nieuwsgierigmakende titel boven je tekst. 
  • Begin met een inleiding die uitnodigt tot verder lezen. 
  • Gebruik tussenkoppen en korte alinea’s. 
  • Schrijf je tekst SEO-proof. 
  • Geef veel waardevolle informatie, maar ook weer niet te veel. 
  • Sluit af met een call-to-action. 
Delen
Romy Veul

Romy Veul is een blogger, tekstschrijver en ambitieuze ondernemer met een oneindige nieuwsgierigheid. Het liefst zoekt ze dingen tot op de bodem uit en maakt ze complexe materie toegankelijk voor elke ondernemer. Met haar artikelen helpt ze jou op weg met praktische ondernemerstips, handige tools en meer.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.