Een eigen e-maildomein aanmaken: zo doe je dat in 5 stappen
Als ondernemer wil je online professioneel overkomen. Niet alleen met je website en socialmedia-kanalen, ook wanneer je e-mailt naar contacten. Een eigen e-maildomein biedt uitkomst. In dit artikel ontdek je de voordelen hiervan en hoe je een e-mailadres kunt maken met je eigen naam in 5 stappen.
Wat is een e-maildomein?
Een e-maildomein is het deel van een e-mailadres achter het apenstaartje (@). Bijvoorbeeld ‘@hotmail.com’ of ‘@gmail.com’ bij gratis e-maildiensten en ‘@bedrijfsnaam.nl’ bij betaalde e-maildiensten.
Wat kun je met een e-mailadomein?
Met een e-maildomein kun je een of meerdere e-mailadressen maken voor je business. Bijvoorbeeld voor jezelf, je werknemers of afdelingen. Vervolgens kun je e-mails versturen, ontvangen en beheren onder je eigen domein e-mail.
Waarom een eigen e-maildomein?
Een eigen e-maildomein heeft veel voordelen voor ondernemers en bedrijven. Je zorgt onder andere voor:
- een professionele uitstraling;
Een eigen e-maildomein komt professioneler over dan een e-mailadres van een gratis e-maildienst. - herkenbaarheid voor ontvanger;
Je maakt direct duidelijk van wie de e-mail afkomstig is. - merkconsistentie;
Met dezelfde naam voor je website, e-mailadres en bedrijf treed je consistent naar buiten. - flexibiliteit.
Je maakt eenvoudig e-mailadressen aan. Of verwijdert ze indien nodig.
Wat heb je nodig om een e-maildomein aan te maken?
Voor een e-maildomein heb je 2 dingen nodig:
- een domeinnaam;
- hosting.
1. Domeinnaam
Een domeinnaam bestaat uit een naam en een topleveldomein, zoals .nl en .com, en representeert je business. Een voorbeeld hiervan is ‘jouwbedrijfsnaam.nl’. Bij een e-mailadres is de domeinnaam het deel achter de ‘@’, dus ‘@jouwbedrijfsnaam.nl’.
2. Hosting
Naast een domeinnaam heb je hosting nodig. Hiermee kun je e-mail verzenden, opslaan en ontvangen. Je kunt kiezen voor een hostingpakket waarmee je alleen kunt e-mailen of een pakket waarmee je een website maakt waarin e-mail zit inbegrepen, zoals webhosting.
Wat kost een eigen e-maildomein?
Wat de kosten zijn van een eigen e-maildomein, hangen af van het topleveldomein en hostingpakket. Maar ook bij welke provider je deze diensten gaat aanschaffen. De prijzen liggen meestal tussen de enkele tientjes tot honderden euro’s per jaar.
Een e-maildomein aanmaken in 5 stappen
Het is tijd om aan je uit te leggen hoe je een e-maildomein kunt aanmaken. Het kost je slechts 5 stappen. Laten we beginnen.
1. E-maildomein registreren
Allereerst registreer je jouw e-maildomein, oftewel een domeinnaam. Heb je al een domeinnaam? Dan kun je deze stap overslaan.
Een domeinnaam moet kort, herkenbaar en makkelijk te onthouden zijn. Heb je hulp nodig met een domeinnaam bedenken? Een domeinnaam tool geeft je inspiratie. Vervolgens controleer je direct via de onderstaande domeinchecker of jouw gewenste domeinnaam beschikbaar is voor registratie.
2. Kies een e-mail- of hostingpakket
Nadat je een domeinnaam in je winkelmand hebt toegevoegd, moet je deze koppelen aan een hostingpakket. Wil je alleen e-mailen? Bij Hostnet voeg je E-mail Hosting toe. Wil je naast e-mailen ook een website maken? Dan kies je voor een webhostingpakket, zoals WordPress Hosting of Website Builder. Daarna volg je de stappen in de kassa en rond je de bestelling af.
3. Bedenk welke e-mailadressen je nodig hebt
Als derde stap is het belangrijk om je te bedenken: welke e-mailboxen heb ik nodig? Meestal kom je al gauw uit op 5, zoals:
- info@jouwbedrijf voor algemene zaken;
- eigennaam@jouwbedrijf voor persoonlijke mail;
- pers@jouwbedrijf voor pr-activiteiten;
- administratie@jouwbedrijf voor facturen;
- sales@jouwbedrijf voor verkoopdoeleinden.
Door meerdere e-mailadressen aan te maken, houd je het overzicht en ontstaat er geen overvolle mailbox met mails voor verschillende doeleinden. Wil je liever werken met 1 mailbox. Dan kun je e-mail doorsturen naar 1 e-mailadres. Gebruik hiervoor deze handleiding.
4. Maak e-mailadressen aan
Nu je weet welke e-mailadressen je wilt gebruiken, moet je deze aanmaken. Dit doe je via jouw persoonlijke account in Mijn Hostnet volgens de onderstaande stappen:
- Log in op Mijn Hostnet.
- Ga naar ‘Diensten’.
- Klik op je domeinnaam.
- Ga naar de tab ‘E-mail’.
- Klik op ‘E-mailadres toevoegen’.
- Vul je naam, het gewenste e-mailadres en je gewenste wachtwoord (tweemaal) in.
- Klik op ‘Toevoegen’.
Tip
Heb je een VPS? Je kunt e-mailadressen aanmaken via Plesk. Volg hiervoor deze handleiding.
5. Je e-maildomein beheren
Tot slot wil je natuurlijk weten hoe je jouw e-maildomein beheert. Bij Hostnet maak je gebruik van Hostnet Webmail. Dit is een e-mailprogramma waarin je e-mail kunt lezen, beantwoorden, schrijven en opslaan in een specifieke map. Naast het e-mailbeheer is het mogelijk om een of meerdere:
- contactenlijsten te maken;
- agenda’s bij te houden;
- takenlijsten te maken;
- bestanden te bewaren.
Ook heb je de optie om een afwezigheidsmelding te maken, een automatische e-mailhandtekening aan elke e-mail toe te voegen en e-mail door te sturen naar een ander e-mailadres.
Je favoriete e-mailprogramma gebruiken
Je hoeft niet per se Hostnet Webmail te gebruiken om je e-mail te beheren. Je kunt ook gebruikmaken van je favoriete e-mailprogramma als Outlook. Wij hebben diverse handleidingen geschreven waarin je stap voor stap leest hoe je e-mail toevoegt aan jouw gewenste programma.
Conclusie
Goed gedaan! Je hebt gelezen wat de voordelen van een e-maildomein zijn en hoe je een e-mailadres kunt maken met je eigen naam of die van een afdeling. Op onze Helpdesk vind je handige handleidingen om het meest uit jouw e-mail te halen. Je kunt bijvoorbeeld een e-mailalias aanmaken. Of een professionele e-mailhandtekening instellen. Zo maak je een vliegende start met jouw zakelijke mail.
Hulp nodig?
Heb je toch nog hulp nodig bij je e-maildomein? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze vakkundige medewerkers helpen je graag op weg. Of laat hieronder een reactie achter als je meer wilt weten over een e-maildomein.
Sta je contacten professioneel te woord. Via een e-mailadres onder je eigen domeinnaam.
- Spam- en virusfilter
- Gratis installatiehulp
- Check altijd en overal je mail
- Eenvoudig in beheer
- Eigen Webmail-omgeving
- Agenda en contactpersonen beheren