8 tips voor een hoger openingspercentage
Iedereen die e-mailcampagnes stuurt, probeert zoveel mogelijk rendement uit e-mailmarketing te halen. Je wilt natuurlijk dat je campagne door zoveel mogelijk mensen wordt geopend. Maar op welke manier kun je dit openingspercentage het beste verhogen? Het aantal keren dat je e-mail wordt geopend, is natuurlijk afhankelijk van de relevantie voor je ontvangers. In dit artikel gaan we daar niet verder op in. Het verhogen van het aantal opens kun je stimuleren door rekening te houden met de volgende tips.
Tip 1: Bedenk een duidelijke afzendernaam
Nog voordat de ontvanger in zijn inbox naar de onderwerpregel kijkt, ziet hij van wie de e-mail komt. Geef daarom duidelijk aan van wie de e-mail afkomstig is. Kies daarbij voor de naam van je organisatie of van je merk. Een compleet e-mailadres als afzendernaam is geen goed idee (bijvoorbeeld nieuwsbrief@bedrijfx.com). Dit zie je nog wel eens bij aan- of afmeldmails. Probeer dit te voorkomen. Experimenteer daarnaast met het toevoegen van een persoonlijke naam, naast de naam van je bedrijf (bijvoorbeeld: naam medewerker – bedrijf X).
Tip 2: Gebruik een goed afzender e-mailadres
Niet in alle e-mailclients is het e-mailadres van de afzender even zichtbaar, maar in steeds meer clients is dit wel het geval. Zorg ervoor dat je ontvangers een e-mailadres te zien krijgen waaraan ze je herkennen. Kies bijvoorbeeld voor nieuwsbrief@bedrijf.com. In de 3 voorbeelden hieronder is te zien dat dit niet altijd goed gaat.
Tip 3: Schrijf een sterke onderwerpregel
Zie de onderwerpregel als de titel van je e-mail. Maak kort duidelijk waar de e-mail over gaat. Er zijn 5 verschillende vormen van titels (kopregels) en onderwerpregels:
- nieuwskopregels: pure mededelingen van feiten;
- belovende kopregels: beloven een oplossing te bieden;
- intrigerende kopregels: een doordenker; je moet een klein raadsel oplossen;
- uitdagende kopregels: maken de lezer nieuwsgierig;
- selecterende kopregels: spreken een bepaalde doelgroep direct aan.
Nieuws-, belovende en uitdagende kopregels zijn als onderwerpregel het meest geschikt. Een intrigerende kopregel is minder geschikt, omdat je vaak de onderwerpregel wel ziet, maar de e-mail zelf niet. Ontvangers weten dan niet bij welk stuk van je e-mail het raadsel hoort. Bovendien hebben ontvangers weinig tijd en zullen ze niet lang over je raadsel na willen denken.
Selecterende kopregels hoef je als onderwerpregel ook niet te gebruiken. De selectie kun je zelf maken via segmentatiemodellen. Als je je hele database een campagne over dameskleding stuurt en in de onderwerpregel alleen iets vermeld over dameskleding, is de kans klein dat mannelijke ontvangers je campagne openen. Segmenteer je database en stuur je campagne alleen naar je vrouwelijke ontvangers.
Zet belangrijke woorden vroeg in de onderwerpregel. Hoe verder de woorden naar achteren staan des te minder aandacht ze krijgen. Er is diverse keren onderzocht wat de invloed van de lengte van de onderwerpregel op het open percentage is. Deze onderzoeken komen met verschillende resultaten.
Over het algemeen zie je een hoger openpercentage bij een relatief korte onderwerpregel (onder 30 karakters). Het belang van een korte onderwerpregel heeft ook te maken met de e-mailclients van je ontvangers. Worden je e-mails vaak bekeken op een mobiele telefoon, dan is het belang van een korte onderwerpregel groter dan wanneer je ontvangers vooral in Outlook je campagnes bekijken.
Daarnaast kun je nog denken aan personalisatie in de onderwerpregel. Je kunt hiermee testen, maar pas wel op. Het kan namelijk nep en ‘spammerig’ overkomen. Uit onderzoek blijkt dat personalisering met naam weinig invloed heeft. Pas wanneer je gaat personaliseren met bijvoorbeeld plaatsnamen zie je een stijging in het percentage opens.
Tip 4: Test je beste verzenddag en tijdstip
Test wanneer je ontvangers het best bereikbaar zijn. Probeer je campagnes op het moment te sturen dat je ontvangers in hun inbox bezig zijn. Iedere doelgroep is anders en het beste verzendmoment is dus ook steeds anders. Je kunt hier alleen achter komen door te testen. In de Nationale E-mail Benchmark is te zien dat maandag en donderdag de populairste dagen zijn om nieuwsbrieven te verzenden. Dit zijn niet voor niets de populairste verzenddagen. Maar, aan de andere kant kun je weer meer opvallen door op een andere dag je campagne te verzenden.
Tip 5: Versterk je onderwerpregel met de preheader
De preheader staat vaak bovenaan de e-mail en is de eerste regel van de <body>-tag in je html-code. Doordat de preheader de eerste tekst is, zullen e-mailclients als Gmail, Apple Mail en Outlook (een gedeelte van) deze tekst in de inbox of in een pop-up, bij de onderwerpregel tonen.
Zorg ervoor dat de preheader, samen met de onderwerpregel, het openen van de e-mail stimuleert (screenshot links). Vaak wordt er verwezen naar de online versie (screenshot rechts).
Tip 6: Zet belangrijk inhoud bovenaan
In sommige clients (zoals Outlook) zien ontvangers al een preview van de e-mail, terwijl ze deze nog niet hebben geopend. Zet belangrijke inhoud daarom bovenaan, zodat ontvangers je belangrijkste inhoud al in de preview zien. Dit vergroot de kans op het openen van je e-mail.
Tip 7: Zorg voor een goede aanmeldpagina
De aanmeldpagina van je nieuwsbrief is niet alleen belangrijk om zoveel mogelijk nieuwe inschrijvers binnen te halen. Als bezoekers van je website op je aanmeldpagina komen, is het belangrijk om direct de juiste verwachtingen te scheppen. Geef aan hoe vaak je ontvangers de nieuwsbrief zullen ontvangen en beschrijf ook welke informatie ze in de nieuwsbrief zullen vinden. Door beide zaken van tevoren aan te geven schep je de juiste verwachtingen bij mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief.
Tip 8: Zorg voor een goede deliverability
Een goede deliverability is noodzakelijk wanneer je wilt dat ontvangers je campagnes openen. Er zijn maar weinig ontvangers die vanuit hun spambox campagnes openen. Weinig marketeers zijn op de hoogte van de factoren die voor problemen zorgen bij het afleveren van e-mails. De belangrijkste factoren die problemen met het afleveren van e-mails kunnen voorkomen: het verwerken van hard bounces, het verwerken van complaints, het voorkomen van spamtrap hits, het zorgen voor relevantie en e-mailauthenticatie.
Test, test, test
Het testen van de eerste 5 tips kost weinig inspanning. Test ieder onderdeel apart, zodat je externe factoren uitsluit en verschillen in opens toe kunt wijzen aan het geteste onderdeel. E-mailmarketing is het marketingkanaal bij uitstek om verschillende onderdelen apart te testen.
Een versie van dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.
Sta je contacten professioneel te woord. Via een e-mailadres onder je eigen domeinnaam.
- Spam- en virusfilter
- Gratis installatiehulp
- Check altijd en overal je mail
- Eenvoudig in beheer
- Eigen Webmail-omgeving
- Agenda en contactpersonen beheren