Wat betekent de Geoblocking Verordening voor webshops?

Lysanne Hopman
leestijd
Wat betekent de Geoblocking Verordening voor webshops?

Op 23 maart 2018 is de Geoblocking Verordening aangenomen. Hiermee wil de Europese Commissie discriminatie van webshopklanten op basis van nationaliteit, woon- en verblijfplaats terugdringen. Webshops krijgen tot 3 december 2018 de tijd om zich aan te passen. Maar wat betekent de Geoblocking Verordening voor webshops en waar moet je rekening mee houden? In dit artikel kom je het te weten.

Wat is Geoblocking?

Via geoblocking kunnen webshops de aankoop van producten of diensten door klanten in bepaalde landen of regio’s beperken of blokkeren. Dit gebeurt door te kijken naar het IP-adres, en door de bezorg- of factuuradressen en betalingsmiddelen te beperken.

Bouw een professionele webshop. Kies een template, voeg je producten toe en start met verkopen.

Hoe werkt geoblocking?

Aan de hand van een voorbeeld leg ik je uit hoe geoblocking werkt. Stel dat bedrijf X een .nl en een .be lampenwebshop heeft. In de .nl webshop biedt bedrijf X de lampen aan voor € 200 per stuk en in de .be webshop voor € 160 per lamp. Een Nederlandse klant ziet in Google dat de lamp in de .be webshop goedkoper is. Dat is nog eens mooi meegenomen, € 40 minder betalen. De klant klikt op de link en wordt automatisch doorgestuurd naar de Nederlandse webshop. Hij kan dus alleen dezelfde lamp kopen in de .nl webshop voor € 40 meer.

Een ander voorbeeld: de klant kan geen Nederlands bezorgadres in de .be webshop invullen. Of het is niet mogelijk om met een bepaalde betaalmethode te betalen, omdat deze niet wordt ondersteund in de .be webshop.

Geoblocking Verordening voor webshops

Wat houdt de Geoblocking Verordening precies in?

Het doel van de Geoblocking Verordening is om de markt zo goed mogelijk te laten werken door (geo)discriminatie tegen te gaan op basis van nationaliteit, woon- en verblijfplaats. Als webshop mag je dus geen verschillende voorwaarden gebruiken voor klanten uit EU-landen. Die Nederlandse klant mag dus voortaan ook een lamp kopen in de .be webshop, zonder dat zijn aankoop op verschillende manieren wordt beperkt.

Wat is het voordeel van de Geoblocking Verordening?

Dankzij de Geoblocking Verordening kunnen consumenten veel makkelijker een online aankoop doen of een dienst afnemen binnen de EU. En dat kan volgens de Europese Commissie juist de groei van e-commerce stimuleren en de keuzemogelijkheden van consumenten en zakelijke klanten vergroten.

Wat betekent de Geoblocking Verordening voor jou?

Verkoop je goederen en/of diensten aan consumenten of zakelijke klanten in je webshop? Dan geldt de Geoblocking Verordening voor jou.

Maar let op: Er zijn uitzonderingen. De Verordening Geoblocking geldt niet voor iedereen. Bied jij audiovisuele diensten met auteursrechten aan, zoals streaming, e-books, online games of software? Of ben je als ondernemer vrijgesteld van btw? Dan val je niet onder de Geoblocking Verordening. Dit geldt ook als je diensten aanbiedt in de sectoren vervoer, gezondheidszorg, gokken, en financiële en maatschappelijke dienstverlening.

Geoblocking Verordening webshops

De belangrijkste regels van de Geoblocking Verordening voor webshops

Nu vraag jij je wellicht af wat de belangrijkste regels zijn rondom de Geoblocking Verordening voor webshops. Hieronder lees je de punten waar je als webshop aan moet voldoen. Voor de gehele versie van de Geoblocking Verordening verwijs ik je door naar het Publicatieblad van de Europese Unie.

Toegang tot de webshop

  • Je mag klanten in je webshop niet weigeren op basis van nationaliteit, woon- en verblijfplaats.
  • Je mag klanten niet ongevraagd doorsturen naar een andere versie van je webshop (zoals van .be naar .nl). Tenzij je duidelijke toestemming aan de klant vraagt of als doorverwijzen wettelijk nodig is. Bijvoorbeeld als de verkoop van bepaalde producten of diensten in sommige EU-landen verboden is. In het laatste geval moet je duidelijk vertellen waarom je de klant doorstuurt.

Toegang tot producten en diensten

  • Je moet elke klant dezelfde voorwaarden bieden in je bezorggebied. Maar ook als je elektronische diensten levert en wanneer klanten je dienst kopen in het land waar je actief bent, zoals autoverhuur.
  • Je mag diverse prijzen en voorwaarden gebruiken in de verschillende versies van je webshop. Bijvoorbeeld door het verschil in btw-tarief. De prijzen en voorwaarden mag je echter niet automatisch aanpassen op basis van het IP-adres van klanten.
  • Je bent niet verplicht om producten buiten je bezorggebied te leveren. Dit moet je wel duidelijk aangeven. Klanten kunnen het product zelf halen op een adres binnen je bezorggebied. Daarvoor moet je er wel voor zorgen dat zij een ander bezorgadres kunnen invullen dan het factuuradres.
  • Je mag een verkoop niet weigeren. Ook niet als je met je leverancier of producent via een contract hebt vastgelegd dat je hun producten of diensten niet mag verkopen aan klanten buiten je bezorggebied.

Betalingen

  • Je mag zelf bepalen welke betaalmogelijkheden je aanbiedt, maar je moet voor elke klant dezelfde betaalvoorwaarden bieden. Dit geldt voor elektronische overschrijvingen, acceptgiro, hetzelfde betaalmerk of dezelfde betaalcategorie. Zo moeten Nederlandse klanten via een bepaalde betaalmogelijkheid kunnen betalen als je dit ook aan Duitse klanten biedt.
  • Je mag onder bepaalde omstandigheden, bij betaalopties die niet onder surcharching vallen, een vergoeding vragen voor kaartgebonden betalingsmogelijkheden. Deze kosten mogen niet hoger zijn dan de kosten die jij kwijt bent om de betalingsmogelijkheden te kunnen gebruiken. Meer informatie hierover vind je op deze pagina van Autoriteit Consument & Markt.

Overige zaken

  • Je bent niet verplicht te garanderen dat het product is toegestaan of geschikt is voor normaal gebruik in het EU-land waar de klant woont, bijvoorbeeld de soort stekker.
  • Je mag tastbare producten vasthouden totdat de klant heeft betaald. Dit is bijvoorbeeld van toepassing als er problemen zijn met de kredietwaardigheid.

Is een bepaald land niet je doelmarkt? Dan hoef je jouw webshop niet te vertalen in die specifieke taal.

Wat moet je als webshop nu doen?

Val jij onder de Geoblocking Verordening voor webshops? Dan is het raadzaam om je webshop, verkoopbeleid, distributiesysteem, algemene voorwaarden en betalingsvoorwaarden te controleren en aan te passen als dat nodig is. Een voorbeeld hiervan is het aanvaarden van factuuradressen uit andere landen of betalingsmethoden accepteren voor elke klant.

Dit artikel is geen vervanging van juridisch advies. Heb je vragen over de Geoblocking Verordening voor webshops? Neem dan contact op met een jurist.

Product
Actie 24,- 0 , p/m

Webshop maken

Bouw je eigen professionele webshop met Website Builder Plus. Zonder te coderen.

  • Gebruiksvriendelijke drag-and-drop-sitebuilder
  • Eenvoudig producten, bestellingen en verzendopties beheren
  • De beste koopervaring op elk apparaat
  • Onbeperkt pagina’s en producten aanmaken
  • Diverse betaalopties waaronder iDEAL
  • Ruime keuze uit professionele templates
Delen
Lysanne Hopman

Lysanne Hopman werkte tot voor kort als SEO Content Specialist bij Hostnet. Haar passie voor schrijven en SEO komt tot leven in zowel haar werk als op haar lifestyleblog.

Reacties 2
  • Beste Lysanne, dank voor je heldere artikel. Op één punt heb ik vragen, namelijk onder betalingen schrijf je: “Je mag onder bepaalde omstandigheden een vergoeding vragen voor kaartgebonden betalingsmogelijkheden. Deze kosten mogen niet hoger zijn dan de kosten die jij kwijt bent om de betalingsmogelijkheden te kunnen gebruiken.”
    Dit wordt “surcharging” genoemd en dat is naar mij verteld is, althans in Europa sinds 2015 verboden. Zie o.a. dit artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Surcharge_(payment_systems)#:~:text=A%20surcharge%2C%20also%20known%20as,by%20a%20credit%20card%20company

    Graag jouw reactie
    vr gr Jan Voogt

    • Beste Jan,

      Dankjewel voor je reactie. Op de website van ACM staat dat surcharging valt onder de Europese Herziene Richtlijn Betaaldiensten (PSD2): https://www.acm.nl/nl/publicaties/invoering-psd2-wat-gaat-er-voor-u-veranderen. Er staat: “Voor het grootste deel van de betaaltransacties mogen winkeliers straks geen toeslagen meer in rekening brengen voor het gebruik van het betaalmiddel (bijvoorbeeld bij het gebruik van een betaalkaart of het doen van een overschrijving). Voor de betalingen die niet onder dit verbod op surcharging vallen blijft de huidige regel gelden. Die houdt in dat winkeliers alleen de werkelijke kosten in rekening mogen brengen.”

      Je mag dus bij sommige betaaltransacties alleen de werkelijkse kosten die je als winkelier kwijt bent in rekening brengen. Ik pas het stuk in de tekst aan met een verwijziging naar de website van ACM. Bedankt voor je oplettendheid!

      Met vriendelijke groet,

      Lysanne

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.