Wat is Google Search Console en waarom is het onmisbaar?

Dani van Rooij
leestijd
Wat is Google Search Console en waarom is het onmisbaar?

Als je beter gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten van Google, dan is Google Search Console je beste vriend! Google Search Console is een dashboard waarin webmasters alle belangrijke data over websites in Google zien. Voorheen was de naam van het dashboard Google Webmaster Tools. Het mooiste aan Google Search Console is dat de tool geheel gratis is. Mijn advies: Begin er vandaag nog mee!

Wat kan ik met Google Search Console?

Maar wat maakt Google Search Console nu zo belangrijk? Google is verreweg de grootste zoekmachine ter wereld. Wil je dus veel verkeer naar je website, dan is het belangrijk te weten hoe je website er in Google voor staat. De functionaliteiten van Google Search Console zijn behoorlijk uitgebreid. Maar 1 functionaliteit is verreweg het belangrijkste: het performance report. Dit rapport laat je zien hoe jouw website het doet in de zoekresultaten. Klik in het menu op ‘Performance’ (‘Prestaties’) om het performance report te weergeven.

Scoor zonder technische kennis hoger in Google met Marketgoo. Inclusief SEO-rapport en -plan, en handige extra’s.
*De absolute aantallen zijn in de bovenstaande afbeelding verwijderd.

Het performance report

In het performance report kun je veilig rondklikken. Je kunt geen dingen fout doen. Dus klik gerust rond om de werking ervan beter te leren begrijpen. Het werkt als volgt: bovenaan het rapport (boven de grafiek) kun je door te klikken, aangeven welke informatie je wilt zien. Klik je nog eens, dan verdwijnt die informatie weer. De 4 informatiepijlers zijn:

  • Clicks (Klikken): Het aantal klikken in Google naar jouw website.
  • Impressions (Vertoningen): Het aantal keren dat je website is getoond als zoekresultaat.
  • Click through rate (afgekort ‘CTR’): Het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.
  • Position (Positie): De gemiddelde positie waarop je website wordt vertoond in de zoekresultaten.

Door enkel de bovenstaande knoppen te gebruiken, kun je al een globaal beeld krijgen van hoe je website het doet. Maar het wordt pas echt interessant wanneer je naar beneden scrollt en verder op de data inzoomt.

Inzoomen op de informatie

Onder de grafiek vind je een aantal knoppen. Hiermee kun je verder inzoomen op de informatie die voor jou interessant is. Je vindt er 5 verschillende tabjes:

  • Queries (Zoekopdrachten): De zoekopdrachten zoals ze door gebruikers zijn ingetypt in Google.
  • Pages (Pagina’s): De pagina’s op je website die als zoekresultaat verschenen zijn.
  • Countries (Landen): De landen waarin je website vertoond is.
  • Devices (Apparaten): Het type apparaat waarop de zoekopdracht werd uitgevoerd (mobiel, tablet of desktop).
  • Search appearance (Zoekopmaak): Tegenwoordig kunnen de zoekresultaatpagina’s van Google er voor verschillende zoektermen anders uitzien. In de search appearance duidt Google aan wat voor een soort zoekresultaatpagina (met daarop je website) werd getoond aan de gebruiker. Dit kan bijvoorbeeld een zoekresultaatpagina zijn waarop resultaten op basis van de AMP-techniek worden getoond. Voor de meeste gebruikers is deze functie niet zo relevant.

Vind je onder deze tabjes informatie waarover je meer wilt weten? Klik dan op de betreffende zoekopdracht, de pagina, het land of het apparaat, en de data wordt gefilterd op de betreffende informatie. In de bovenste balk zie je vervolgens verschijnen welke filters je hebt toegepast. Deze kun je verwijderen door op het kruisje te klikken. Ook kun je de getoonde periode aanpassen door op ‘Date’ (‘Datum’) te klikken.

Mogelijke filteropties.

Filteren op zoekopdracht

Door op een zoekwoord te klikken, wordt de data gefilterd op exact dat zoekwoord. Echter zijn er vaak zoekopdrachten die min of meer dezelfde zoekintentie hebben. Het is daarom ook interessant om de data te filteren met ‘Queries containing’ (‘Zoekopdracht bevat’). Zo wordt mijn eigen website – ThingstodoinAmsterdam.com – getoond op een brede variatie aan zoekwoorden. Al deze zoekwoorden hebben de intentie om activiteiten in Amsterdam te ontdekken. Ik kan bijvoorbeeld filteren op zoekopdrachten die ‘to do’ bevatten. Hierdoor weet ik dat na ‘Things do in Amsterdam’ het meest gezocht wordt op ‘What to do in Amsterdam’.

Voorbeeld van Query in Google Search Console

Wat kun je zelf met Google Search Console?

Ik hoor je denken: leuk zo’n rapport, maar wat kan ik er concreet mee? In eerste instantie ontdek je natuurlijk of je website wordt vertoond bij de zoekwoorden waar je je op richt. Ook kom je te weten op welke positie je staat in de zoekresultaten en welke pagina’s van je website het best presteren.

Daarnaast kun je de gegevens gebruiken om je website te optimaliseren. Dit zal ik uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld:

Stel je hebt een restaurant in Amsterdam en op je website licht je een selectie gerechten van je kaart uit. Nu zie je dat je website vertoond wordt voor verschillende zoekopdrachten waarin het woord ‘vegetarisch’ zit. Helaas staan deze zoekwoorden buiten de top 10 en leveren ze nauwelijks klikken op.

Actie: Schrijf een tekst over de verscheidenheid aan vegetarische gerechten die je aanbiedt. Beschrijf bijvoorbeeld hoe deze met liefde worden bereid en met welke (biologische) ingrediënten.

Kijk na een week of 2 of de wijzigingen het gewenste effect hebben. Misschien wil je er zelfs een aparte pagina over maken?

In het voorbeeld gaat het om een restaurant. Maar voor iedere website en ieder bedrijf liggen er tal van kansen. Zo kan het bij een hovenier gaan om vijveraanleg en bij een herenkapper over het trimmen van de baard. Zorg dat je bij het zien van een zoekopdracht je afvraagt waar de gebruiker mee geholpen is. Speel daar met de content op je website op in.

Hoe begin ik met Google Search Console?

Om toegang tot Google Search Console te krijgen, hoef je enkel bewijs aan te leveren bij Google dat jij de website-eigenaar bent. Daar zijn verschillende manieren voor en het is doorgaans zeer eenvoudig. Als je een ontwikkelaar hebt, dan zal deze daar niet meer dan 15 tot 30 minuten mee bezig zijn. Doe je het zelf? Dan is de makkelijkste methode via een html-verificatiebestand:

  1. Ga naar https://search.google.com/search-console/about?hl=nl en klik op ‘Start now’ (‘Nu starten’).
  2. Log in met het gewenste Google-account.
  3. Klik op ‘Add property’ (‘Property toevoegen’).
  4. Er verschijnt nu een pop-in. Download het html-bestand.
  5. Klik hierna op ‘Gereed’.
  6. Maak verbinding met de ftp-server van het hostingpakket dat gekoppeld is aan jouw domein. De instructies en logingegevens hiervoor vind je bij je hostingpartij.
  7. Upload het html-verificatiebestand naar de folder ‘/public_html/’ of de folder ‘/www/’ (afhankelijk van je hostingpartij).

Ben je klant bij Hostnet? In onze handleiding ‘Uploaden via FileZilla‘ lees je hoe je verbinding maakt met de ftp-server en bestanden naar je website uploadt. Heb je hier vragen over? Onze Klantenservice helpt je graag op weg.

Wat zijn de andere functies van Google Search Console?

De andere functies binnen Google Search Console zijn voor beginnende gebruikers vaak minder relevant. Maar je kunt zeker even een kijkje nemen. Dit is wat ze doen:

  • URL inspection (URL-inspectie): Bekijk voor een willekeurige pagina of deze al is opgenomen in de index van Google. Is het een nieuwe of gewijzigde pagina? Je kunt met deze functie Google vragen de pagina nog eens te bekijken. Klik hiervoor op ‘request indexing’ (indexering aanvragen).
  • Coverage (Dekking): Hier vind je meer informatie over welke pagina’s Google binnen je website heeft gevonden en geïndexeerd.
  • Sitemaps: Sitemaps zijn bestandjes die een zoekmachine door je website begeleiden. Ze vertellen welke pagina’s er zijn, welke url pagina’s hebben en vaak ook wanneer pagina’s voor het laatst zijn aangepast. Je kunt via deze functionaliteit je sitemap doorgeven aan Google.
  • Mobile usability (Mobiele bruikbaarheid): Als bepaalde pagina’s op je website nog niet mobielvriendelijk zijn, dan vind je die informatie hier terug.
  • Manual actions (Handmatige acties): Je krijgt dankzij deze functie een melding als je website een ‘penalty’ heeft gehad voor het overtreden van de regels van Google.
  • Links: Links zijn een belangrijk rankingsignaal voor Google. Je vindt hier een overzicht van websites die naar jouw website linken en welke pagina’s binnen je website het meest worden gelinkt.

Naast al deze functies, waarschuwt Google ook actief bij problemen op je website wanneer je Google Search Console gebruikt.

Kortom: voor een ieder die serieus met zoekmachineoptimalisatie aan de slag wil, is Google Search Console onmisbaar! Heb je vragen? Laat hieronder een reactie achter.

Product
v.a. 5 , p/m

Marketgoo

Scoor hoger in Google. Verbeter je vindbaarheid zonder technische kennis met Marketgoo.

  • Beter vindbaar in Google
  • Automatisch aangemeld bij zoekmachines
  • Persoonlijk SEO-rapport en -plan
  • Concurrenten en zoektermen monitoren
  • Maandelijkse voortgangsupdate
  • Direct aan de slag
Delen
Dani van Rooij

Dani van Rooij is wat je noemt een onlinemarketing-nerd, gespecialiseerd in SEO en affiliate marketing. Hij heeft ervaring met SEO in de meest concurrerende, online markten en is daarnaast (mede)oprichter van de website ThingstodoinAmsterdam.com.

Reacties 4
  • Hallo ,
    Zou U mij kunnen helpen met mijn website om dit te implenteren
    seeparkl100.nl
    En wat zijn de kosten om dit te realiseren.
    groet wil mulder.

    • Beste Wil,
      Op dit moment doet je website het helaas niet. In het artikel staat stapsgewijs uitgelegd hoe de integratie werkt. Mocht je ergens vastlopen, laat dan weten waar dat is, dan zal ik je zo goed mogelijk helpen.
      MVG Dani van Rooij

  • Beste,

    Bij dekking staan al mijn url’s onder uitgesloten. hoe kan dit en hoe los ik dit op?

    Mvg i. schrijvershof

    • Hoi Ivanka,

      Dankjewel voor je bericht! Bij ‘Dekking’ in Google Search Console vind je jouw websitepagina’s die zijn geïndexeerd en welke problemen er zijn gevonden. Voor de categorie ‘Uitgesloten’ zegt Google: “Deze pagina’s zijn meestal niet geïndexeerd en we denken dat dat klopt.” Het hoeft dus niet te zo te zijn dat alle urls die hier staan fouten zijn. Omdat elke website uniek is, raad ik je aan om het rapport ‘Indexdekking’ van Google te lezen. In dit rapport vind je uitgebreide informatie over ‘Dekking’, zodat er meer over komt te weten.

      Met vriendelijke groet,

      Lysanne

Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.