Dit zijn de SEA-trends voor 2019 volgens experts
Elk jaar zijn er trends die komen en gaan. Ook voor SEA. In 2019 staan er weer nieuwe SEA-trends op je te wachten waarop je kunt inspelen. Aan welke trends je dan moet denken? In dit artikel vertellen experts over de SEA-trends voor 2019, waarvan zij verwachten dat ze booming worden.
1. SEA als kickstarter van de customer journey
In 2019 kun je weer volop scoren met SEA. Brix.team is een ‘communicatieafdeling op afroep’ voor mkb’ers. Volgens Brix.team wordt succes behaald door bedrijven die SEA niet zien als een doel op zich, maar als kickstarter van de customer journey. Dat is volgens het bedrijf een van de SEA-trends voor 2019. Doby-Jim Stalder, eigenaar van Brix.team, zegt daarover: “Snel scoren met SEA is mooi, maar bedrijven zijn vooral geholpen met terugkerende klanten. Pas dan heb je écht rendement op je advertising-investeringen.”
Hij gaat verder: “Onder invloed van de strenge privacywet wordt de online consument steeds kritischer en bewuster. Niet alleen de advertentie moet de juiste boodschap op het juiste moment zijn, ook alle facetten van communicatie daaromheen moeten staan als een huis.”
“Complexe advertentiecampagnes doen we altijd samen met gespecialiseerde partijen” vertelt Doby-Jim. “Zij kunnen als geen ander de beoogde doelgroepen bereiken. Waarna wij precies dat verwoorden en verbeelden wat de advertenties beloven. Alleen dan kun je van die ene klik een terugkerende klant maken.”
Wil je het beste uit Google Ads halen? Lees dat het artikel ‘Hoe haal je meer uit je Google Ads-campagne?’
2. Voice search: van geschreven naar gesproken zoekopdracht
Een tweede SEA-trend voor 2019 is voice search volgens Lennart Moes van online marketingbureau Rocket Digital. Hij zegt: “Bij voice search spreek je de zoekopdracht in, in plaats van dat je de opdracht typt. Dat inspreken kan bijvoorbeeld met Siri en Google Assistent. Maar ook met een slimme speaker, zoals Amazon Echo of Google Home.”
Lennart gaat verder met zijn verhaal: “Gesproken zoekopdrachten formuleer je vaak anders dan getypte zoekopdrachten. Ze lijken meer op zinnen uit een gesprek en starten meestal met waarom, waar, wat, wanneer, etc.”
Wil je voice search inzetten voor jouw SEA-campagnes? Lennart geeft aan dat je tijdig moet anticiperen en moet bedenken welke vragen en/of thema’s relevant zijn voor je onderneming. “Controleer vervolgens of je goed vindbaar bent op relevante vragen en thema’s en breid je SEA-campagnes uit waar mogelijk. Vergeet dan niet om verschillende advertenties (altijd!) te testen om erachter te komen welke de beste respons oplevert.”
Ten slotte adviseert Lennart om zoekopdrachten waar je advertenties worden getoond structureel te analyseren. “Daarna voeg je relevante zoekopdrachten toe als nieuw zoekwoord. Dat wil zeggen: irrelevante zoekopdrachten uitsluiten als zoekterm. Zo voorkom je onnodige klikken en kosten.”
Ben je klaar om je eigen SEA-campagne op te zetten? In het artikel ‘Zo maak jij een succesvolle SEA-campagne met Google Ads‘ vind je 6 handige video’s.
3. Automatic bid management levert je tijdwinst op
Uiteraard vroeg ik Hostnet-collega en SEA-expert Wichet Seav het hemd van het lijf over de SEA-trends voor 2019. Hij denkt dat automatic bid management volgend jaar trending wordt. Wichet: “De automatische biedstrategie is ontstaan uit kunstmatige intelligentie. Door de groei van gebruikers, producten en diensten van Google wordt Google’s algoritme steeds slimmer. Hierdoor kun je jouw doel, zoals converterende websitebezoekers, sneller behalen.”
Volgens Wichet zijn SEA-doelen dichterbij dankzij de automatisering. “Vroeger werden biedstrategieën handmatig toegepast, wat veel werk en tijd kostte. Met automatic bid management is dat verleden tijd.”
Automatic bid management kost in de praktijk minder tijd, maar SEA blijft afhankelijk van meerdere factoren, zoals de kwaliteitsscore. Wichet: “Deze score geeft onder andere aan hoe groot de relevantie is tussen de website en de zoekopdracht. Maar ook de relevantie tussen het zoekwoord en de advertentie is bepalend voor de kwaliteitsscore. Met een aantal kleine aanpassingen kun je zelf de score positief beïnvloeden.”
Hij gaat verder met zijn verhaal: “Daarnaast is het belangrijk om de juiste automatische biedstrategie toe te passen. Je kunt de biedstrategie richten op ‘zoveel mogelijk bezoekers naar de website’. Of ‘zoveel mogelijk conversies voor een specifiek bedrag’.”
Wichet vertelt ook dat het van belang is om rekening te houden met een marge op de kosten per klik (CPC) of conversie. “Hierdoor kan Google’s algoritme de prijs van zoekwoorden eventueel ophogen om je gewenste doel te bereiken. Stel jezelf daarom altijd de vraag hoeveel een conversie waard is. Maar ook hoeveel klikken naar je website nodig zijn om een conversie te realiseren.”
Wil je automatic bid management inzetten bij je SEA-campagnes? Wichet heeft nog 3 tips voor je:
- Blijf kritisch over automatiseringen. Zet liever eerst een campagne-experiment op met een biedstrategie die aansluit op je gewenste KPI.
- Houd rekening met andere factoren, zoals het zoekvolume en de kosten per klik (CPC). Deze factoren hebben invloed op het effect van de automatisering.
- Maak voordat je jouw campagnes live zet een weloverwogen keuze aan de hand van je resultaten.
Weten hoe je een campagne-experiment opzet? Google legt het je uit in het artikel ‘Over Automatisch bieden‘.
Wat zijn volgens jou de SEA-trends voor 2019?
Nu je dit artikel hebt gelezen, weet je dankzij Doby-Jim Stalder van Brix.team, Lennart Moes van Rocket Digital en Wichet Seav van Hostnet meer over de SEA-trends voor 2019. Dank daarvoor! De trends kun je gebruiken tijdens je SEA-activiteiten, zodat je er volgend jaar meer uit kunt halen. Wat is volgens jou een SEA-trend die we volgend jaar in de gaten moeten houden? Laat het weten in de comments!
Webhosting
Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.
- 7 dagen p/w hostingsupport
- Installeer in 1 klik WordPress
- Gratis Wildcard SSL
- Zakelijke e-mail
- Stabiel en razendsnel platform
- Direct opgeleverd
Sorry, gaat mijn pet te boven. Wat is SEA? En SEO?
Beste Hans,
Dank voor je bericht. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO kun je ervoor zorgen dat je website hoger scoort in de resultaten van zoekmachines, zodat mensen je website sneller kunnen vinden. In de ‘Startersgids voor SEO’ van Google lees je hoe je met SEO start: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=nl
SEA is een afkorting van Search Engine Advertising. Dit zijn advertenties in zoekmachines die je herkent aan het groene woord ‘Adv.’ in Google. SEA is dus het inkopen van advertentieruimte in zoekmachines. Via bijvoorbeeld Google Ads bied je op zoektermen waarbij je jouw advertentie wil laten zien. Alleen wanneer iemand op je advertentie klikt, betaal je aan de zoekmachine. In het volgende artikel leg ik uit wat SEA is en vind je 6 handige instructievideo’s om een advertentie in Google Ads te maken: https://www.hostnet.nl/academy/2018/07/03/beginnen-met-sea-campagne-google-ads/
Met vriendelijke groet,
Lysanne
Hallo Lysanne, Dank. Ik was namelijk net als Hans al afgehaakt, maar raakte geintrigeerd door je artikel met het toverwoord: SEA. Ik dacht: ik moet toch als weldenkend mens kunnen achterhalen wat SEA betekent uit de context van het artikel. Maar helaas niet gelukt… Dus dank Hans voor je vraag en Lysanne voor je antwoord. Weer een mysterie opgelost. Nu er nog iets mee doen.
Bedankt voor het compliment Andre!