Personal branding: voorbeeld, betekenis en stappenplan

Nynke Koenen
leestijd
Personal branding: voorbeeld, betekenis en stappenplan

Personal branding is trending en dat is niet voor niets. Je hebt er veel voordeel van als je jezelf als merk presenteert. In dit artikel vertel ik je wat personal branding is en deel ik een aantal voorbeelden. Ook ontdek je waarom het zo belangrijk is en welke vragen je jezelf kunt stellen om het meteen toe te passen.

Wat is personal branding?

De letterlijke vertaling van personal brand is ‘persoonlijk merk’, en dat is eigenlijk ook wat personal branding betekent. Je zet jezelf neer als een merk. Bedrijven gebruiken een merknaam, logo en symbolen, maar ook hun community en reputatie om zich te onderscheiden van concurrenten. Samen vormen al die elementen een identiteit. Bedrijven als Nike, Tesla en het Nederlandse Tony Chocolonely zijn steengoed in het vormgeven van die identiteit.

Maar ook als persoon kun je aan branding doen. Jij, de mens achter het merk, bent het merk. Waarom is personal branding zo belangrijk en hoe kun je jezelf profileren? Personal branding dwingt je tot het nadenken over je verhaal, en je laat met je personal brand zien wat jou uniek maakt. Of je nu als (kleine) ondernemer actief bent of als freelancer zoekt naar een nieuwe opdracht, personal branding kan je verder helpen bij je volgende stap.

Waarom is personal branding belangrijk?

Met behulp van personal branding onderscheid je jezelf van anderen. Het is soms lastig om als beginnende ondernemer ergens een voet tussen de deur te krijgen. Door jezelf in het openbaar als merk neer te zetten, laat je je persoonlijkheid zien (lekker shinen!) en dat maakt dat een klant of partner eerder voor jou kiest. Nu is er een gezicht bij het merk.

Op zoek naar een nieuwe klanten? Doe je voordeel met personal branding

Als je op zoek bent naar nieuwe klanten, zorg je er natuurlijk voor dat de basis op orde is, maar met veel concurrentie op de markt is dat niet altijd genoeg. Hoe zorg je ervoor dat jij niet over het hoofd gezien wordt? Met personal branding. Een voorbeeld is het sieradenbedrijf Vedder & Vedder van de tweelingzussen Anne Vedder en Esther Vedder. Door zichzelf overal slim neer te zetten als merk, nam de groei van hun bedrijf een grote vlucht.

Door aandacht te besteden aan het bouwen van jouw eigen persoonlijke merk maak je het verschil en vergroot je de kans dat de klant van je dromen jou vindt.

Bouwen aan je eigen merk: hoe doe je dat?

Een sterk merk heeft betekenis en je gaat dus niet over één nacht ijs bij het bepalen waar jouw merk voor staat. Je denkt na over wie je bent en wat jij belangrijk vindt. Ook je passies en je sterke punten komen tot uitdrukking in jouw merk. Aandachtspunten waar je rekening mee houdt, vind je in dit ABC:

  • Authenticiteit: Dit is misschien wel het belangrijkste element. Blijf jezelf. Jouw merk moet je persoonlijkheid, waarden en overtuigingen laten zien. Authentiek zijn en jezelf durven tonen is heel belangrijk, omdat het helpt om een band op te bouwen met jouw doelgroep. Kwetsbaarheid is hier een deel van. Durf ook je twijfels en frustraties met je publiek te delen. Mensen zitten niet te wachten op alleen maar jubelverhalen. 

    Een uitgesproken mening helpt ook om je beter te profileren in de media. Je steekt zo letterlijk boven het maaiveld uit.
  • Boodschap: Zeker online lezen mensen vaak vluchtig. Omschrijf daarom in duidelijke bewoordingen wie je bent en waar je voor staat.
  • Consistentie: Je personal brand moet kloppen, overal. Online en offline moet je boodschap hetzelfde zijn en datzelfde geldt voor de uitstraling. Denk hierbij aan persoonlijke contacten in gesprekken, maar ook de boodschap en kleuren op je website, social media (LinkedIn!) en de toon die je gebruikt in blogs.

Personal branding online en offline

Je personal brand bouw je zowel online als offline op. Offline gaat het bijvoorbeeld om hoe jij jezelf presenteert in een zakelijk gesprek of tijdens een netwerkborrel. Online heb ik het onder andere over je (digitale) cv, je LinkedIn-profiel en je e-mailhandtekening. Ook je website is een belangrijk onderdeel van je persoonlijke merk. Een persoonlijke blog biedt je nog eens de kans om je duidelijk te profileren. Ik geef je een personal branding stappenplan om het makkelijker te maken.

Klik en sleep in 3 stappen je eigen professionele website in elkaar. Coderen is niet nodig.
Breng je blog, website of webshop tot leven met WordPress. Inclusief installatie, https-verbinding en zakelijke e-mail.

Personal branding: een stappenplan

Je eigen merk begint met zelfinzicht. Als je eenmaal helder voor ogen hebt wie je bent, kun je daarop voortbouwen. De volgende 10 vragen helpen je om beter zicht op je persoonlijke merk te krijgen:

  1. Wat is jouw doelgroep en welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor deze doelgroep?
  2. Wat zijn jouw doelen en wat is je visie?
  3. Over welke unieke eigenschappen beschik je om je doelen te bereiken?
  4. Waar krijg je energie van en wat zijn jouw passies, in je werk én in je vrije tijd?
  5. Hoe omschrijven jouw vrienden, kennissen en collega’s je?
  6. In welke situaties of met welke vragen kunnen mensen bij jou terecht?
  7. Hoe zien anderen jou? Vraag om feedback!
  8. Maak een SWOT-analyse van jezelf met je sterke en je zwakke punten. Dit combineer je met de kansen die jij voor jezelf ziet op de markt en de bedreigingen of obstakels die je op dit moment ondervindt of die er zijn in jouw sector.
  9. Wie zijn jouw concurrenten en wat maakt jou uniek in vergelijking met de concurrentie?
  10. Maak gebruik van de antwoorden op de voorgaande vragen en omschrijf jezelf in 4 woorden.

Zet de antwoorden op al deze vragen op papier. 

Personal brand statement

Een personal branding statement is de start van je personal brand. Je hebt door het beantwoorden van bovenstaande vragen de bouwstenen ervoor. Zet nu al je antwoorden bij elkaar, en breng de tekst terug tot een korte paragraaf.

Houd daarbij deze vragen in gedachten:

  • Wie ben je? En wat is jouw kracht?
  • Hoe maak je het verschil?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Voor wie doe je dat?

Als je er helemaal tevreden mee bent kun je de tekst plaatsen op je website, LinkedIn (onder het kopje ‘Over’, waar je jezelf beschrijft)  en je (digitale) cv. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Gebruik het vooral als een leidraad voor jezelf. Het is slim om om de zoveel tijd een blik te werpen op je personal branding statement. Klopt alles nog?

Van een personal brand statement is het een kleine stap naar een pitch. Met een pitch maak je in een paar zinnen naar anderen toe duidelijk wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet.

In de publiciteit komen

Het is als eenpitter best mogelijk om op te boksen tegen grote merken. Een van de manieren waarop je dit kunt doen, is door vaker in de media te komen. Bij een platform als Vaker in de Media kun je jezelf aanmelden als expert. Journalisten kunnen je vervolgens benaderen voor een inhoudelijke bijdrage. Dat levert jou gratis publiciteit op.

Ook hierbij is het belangrijk dat je een eigen, unieke stem hebt. Als je een duidelijke mening hebt dan val je sneller op, ook onder journalisten.

Personal branding voorbeeld: ondernemers met een sterke branding

Om je te inspireren geef ik je nog wat voorbeelden mee van binnen- en buitenlandse ondernemers die hun eigen branding goed onder de knie hebben.

In Nederland

  • Teun van de Keuken 
  • René van der Zelf
  • Anne en Esther Vedder

In het buitenland

  • Oprah Winfrey
  • Malala Yousafzai
  • Kim Kardashian

Online aandacht voor je persoonlijke merk

Wil je een eigen website maken om je persoonlijke merk te promoten? Ben jij een energieke persoonlijkheid? Laat dat dan zien in het ontwerp van je website. De homepagina van je website kan dienen als portfolio als je bijvoorbeeld een creatieveling bent. Ook kun je je website vullen met een blog als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. De domeinnaam moet passen bij jouw merk en de website online goed vindbaar zijn.

Met een dosis doorzettingsvermogen kom je er wel

Het bouwen van een sterk persoonlijk merk vraagt om tijd en inspanning, maar het is de moeite waard. Personal branding opent deuren naar kansen die je anders misschien niet gehad zou hebben. En van de tijd die je steekt in het opbouwen van een personal brand heb je de rest van je leven profijt. Met het stappenplan en de voorbeelden die ik heb gedeeld kom je een heel eind.

Veel succes! Heb je zelf nog tips of weet je een goed voorbeeld van iemand met een sterke personal branding, laat dan een reactie achter.

Delen
Nynke Koenen

Nynke heeft een grote liefde voor letters. Als freelancer schrijft ze onder andere blogs en teksten over allerlei onderwerpen. In haar vrije tijd leest ze graag (thrillers!) en bij het hardlopen gaat er altijd een luisterboek mee.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.