Geld verdienen met een blog? Dé complete handleiding met 13 manieren en praktische tips

Geld verdienen met een blog? Jazeker! Wat ooit begon als een manier om je gedachten op het internet te spuien, is voor velen een serieuze inkomstenbron geworden. Sommigen bloggen als hobby en verdienen een leuk zakcentje, terwijl anderen er zelfs een volledig inkomen uithalen. Het kan je zelfs een deels passief inkomen opleveren: je schrijft een artikel en plukt er maanden of zelfs jaren later nog de vruchten van. Maar hoe werkt dat precies, geld verdienen met blogs schrijven? In dit artikel ontdek je 13 manieren om jouw blog te “monetizen”.
Wat zijn dé 13 manieren om geld te verdienen met bloggen?
Er zijn verschillende manieren om met je blog geld te verdienen. Dus wat voor blog je ook hebt, er is altijd wel een verdienmodel mogelijk.
Dit zijn de 13 manieren van geld verdienen met blogs die we hieronder bespreken:
- Schrijf gesponsorde productreviews.
- Plaats advertorials.
- Begin met adverteren op blogs.
- Laat mensen adverteren in je e-mails.
- Doe aan affiliate marketing.
- Bied betaalde e-books aan.
- Vraag mensen om te doneren via Petje af.
- Verkoop online cursussen.
- Start een webshop met fysieke producten.
- Breng een eigen boek uit.
- Creëer je eigen community.
- Word ambassadeur van merken.
- Werk via een blog aan je autoriteit en bied diensten aan.
Hoeveel geld kun je verdienen met blogs?
Het verschilt enorm per blog hoeveel geld je kunt verdienen. Dit varieert van een paar tientjes per maand tot soms zelfs een paar tienduizenden euro’s op maandelijkse basis. Het hangt af van de niche van je blog, het aantal bezoekers en het verdienmodel dat je kiest.
Als je 100 bezoekers per maand hebt, zal je niet rijk worden van bloggen. Maar als je 50.000 bezoekers per maand hebt, kun je er al een mooi zakcentje aan overhouden. Wanneer affiliate marketing jouw enige inkomstenbron is, gaat het bij de meeste blogs om een paar tientjes per maand. Maar als je daar nog andere verdienmodellen bij hebt zoals een eigen online cursus, kan het flink oplopen.
Om je alvast hoop te geven: de Engelse blogger Ryan Robinson verdient een flinke boterham met zijn blog en zijn cursussen over bloggen. Hij haalt er maar liefst € 30.000 omzet per maand mee binnen.
13 manieren om geld te verdienen met bloggen
Als je een goedlopende blog hebt, kun je daar op meerdere manieren een verdienmodel aan hangen. Of je nu 1.000 of 50.000 bezoekers verwelkomt per maand, er zijn allerlei opties om geld te verdienen met bloggen. Dit zijn 13 manieren daarvoor.
1. Schrijf gesponsorde productreviews
Bedrijven zoeken regelmatig bloggers om hun producten te testen en daarover te schrijven. Dit werkt vooral goed als je een trouwe lezersbasis hebt die geheel vertrouwt op jouw deskundige mening. Techblogs krijgen bijvoorbeeld vaak de nieuwste gadgets opgestuurd, terwijl beautybloggers make-up en verzorgingsproducten ontvangen.
Overigens gaan bedrijven er regelmatig vanuit dat je in ruil voor alleen een product schrijft. Dat noem je ook wel een “barterdeal”. Als je een laptop ontvangt in ruil voor een blogartikel is dat natuurlijk een prima deal. Maar als een merk je 4 doosjes thee stuurt om daarover te schrijven, is het minder aantrekkelijk. In zo’n geval kun je altijd aangeven dat je voor de review een vast bedrag rekent.
Zorg wel dat je altijd transparant bent over de samenwerking. Vermeld onderaan of bovenaan je blog dat je de producten ontvangen hebt. Promoot ook alleen producten waar je echt achter staat en blijf eerlijk in je eindoordeel. Je geloofwaardigheid is je grootste troef als blogger.
Een mooi voorbeeld van een eerlijke en passende productreview zie je op de blog Fotografille. Evelien deelt op deze site haar beste fotografietips en reviewde voor dit artikel een mobiele telefoon die bekendstaat om zijn goede camera.

2. Schrijf advertorials op je blog
Voor merken is het vaak interessant om genoemd te worden op een relevante blog. Soms gaat het hen puur om naamsbekendheid, soms om verkopen dankzij jouw vermelding en soms is het hen alleen al te doen om een link. Veel bedrijven werken namelijk met linkbuilding: hoe meer links er vanaf andere pagina’s naar hun site komen, hoe meer Google denkt dat dit een relevante pagina is. Daarom kunnen links bijdragen aan een hogere positie in Google.
Een advertorial is een gesponsord artikel dat lijkt op je reguliere content, maar met een commerciële insteek. Let op: je moet vanuit de Reclame Code Commissie wel altijd onderaan of bovenaan een gesponsord artikel vermelden dat het artikel een samenwerking of gesponsorde content bevat. Anders is het misleidend.
Vaak vraag je in dit geval een vast bedrag om een merk of product op jouw blog te benoemen of te laten zien. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het merk bij jou en je doelgroep past. Als jij een reisblogger bent, zou het gek zijn als je opeens een artikel over babyluiers schrijft. Een samenwerking met een reisorganisatie is dan veel passender.
Houd de blog wel leuk om te lezen en zorg dat het aansluit bij je andere artikelen. Maak er niet een overduidelijke advertentie van. Daar prikken lezers al snel doorheen. Ik deel zelf bijvoorbeeld regelmatig interieurinspiratie op mijn blog Vaker Vrolijk. Voor een blogsamenwerking met een winkel in badmeubels schreef ik het onderstaande artikel. In het artikel noem ik ook producten van andere merken, zodat het artikel niet te commercieel overkomt.

3. Begin met adverteren op blogs
Je komt ze vast zelf ook weleens tegen op blogs: advertenties. De meeste bloggers gebruiken hiervoor Google AdSense. Google plaatst dan automatisch op de bezoeker afgestemde advertenties op jouw blog. Dat kan in de sidebar van je blog, maar ook middenin een blogartikel of onderaan. Elke keer dat een bezoeker op een advertentie klikt en/of iets bestelt, verdien je een klein bedrag.
Let wel op dat je het niet overdrijft. Als je site barst van de advertenties, kan dat je lezers gaan irriteren en kunnen ze zelfs afhaken. Ook zijn er mensen die een adblocker hebben ingesteld. Zij krijgen je site dan alsnog advertentievrij te zien.
Blogger Nisha van de foodblog Rainbow Plant Life heeft bijvoorbeeld in de sidebar zowel een videoadvertentie als een op de bezoeker afgestemde advertentie staan. Zo zijn er meerdere kansen dat mensen tijdens het lezen doorklikken naar een adverteerder.

4. Laat mensen adverteren in je e-mails
Als je een nieuwsbrief hebt waar bloglezers zich voor kunnen inschrijven, biedt dat ook verdienkansen. Dan kun je bedrijven tegen betaling laten adverteren in je e-mails. Je benoemt tussen je eigen tekst door een merk of product waar jij enthousiast over bent. Mensen die zich inschrijven voor een nieuwsbrief zijn vaak extra geïnteresseerd in jouw content, waardoor de advertentie in een nieuwsbrief meer waarde heeft dan een standaard advertentiebanner op een website.
Let wel op: een advertentie in een nieuwsbrief is alleen aantrekkelijk voor adverteerders als er veel mensen op je maillijst staan. Dit is minder interessant als je maar 100 mensen per week bereikt.
5. Doe aan affiliate marketing
Affiliate marketing houdt in dat jij producten uit andere webshops promoot op jouw site en een bepaald bedrag krijgt voor elke bestelling via die link of voor elke klik. Hiervoor kun je je aansluiten bij affiliate-netwerken. Daardoor kun je voor duizenden winkels (van bol.com tot Karwei, en van MediaMarkt tot Hello Fresh) affiliate links aan maken. Je link is dan iets anders opgebouwd, waardoor de tool in de gaten houdt dat jij een deel van de inkomsten krijgt.
Bekende affiliate-netwerken zijn onder andere:
- bol-partnerprogramma
- Daisycon
- TradeTracker
- Awin
Dit verdienmodel werkt goed voor blogs die productaanbevelingen doen. Denk aan techblogs die laptops vergelijken of fashionblogs die kledingadvies geven. Het voordeel is dat je geen eigen webshop hoeft te hebben om toch te verdienen aan producten die je aanbeveelt. Aan de andere kant krijg je vaak maar een relatief klein bedrag per klik.
Ter beeldvorming: als iemand via mijn affiliate link een boek van € 20 op bol.com bestelt, houd ik daar meestal ongeveer € 1 aan over. Maar als je duurdere producten (zoals apparaten) aanbeveelt, kan het zomaar flink oplopen qua inkomsten.
6. Bied betaalde e-books aan
Heb je veel kennis over een specifiek onderwerp? Schrijf een e-book en verkoop het via je blog. Je deelt waarschijnlijk al veel gratis informatie over bepaalde onderwerpen in blogartikelen. Hoe leuk is het om als verdieping een e-book te maken waarin je uitgebreidere tips, nog meer voorbeelden of praktische tips deelt?! Promoot dat e-book regelmatig in je blogartikelen om het extra aandacht te geven.
Vaak is een e-book heel betaalbaar, met een gemiddelde prijs tussen de € 10 en € 20. Als je veel enthousiaste volgers hebt, kan dit je een mooi bedrag opleveren. Ook kost het je meestal niet veel geld om een e-book te maken. Je kunt het zelf opmaken in Canva en hoeft een e-book natuurlijk niet te laten drukken. Aan de andere kant gaat er wel de nodige tijd in zitten.
Zo heeft foodblogger Pauline van Uit Paulines Keuken een e-book gemaakt met dieet-proof recepten. Lezers die haar recepten graag volgen, zullen waarschijnlijk snel overstag gaan om voor minder dan een tientje dit e-book aan te schaffen.

7. Vraag mensen om te doneren via Petje af
Toegegeven: dit is geen vetpot. Maar het is beter dan niets verdienen met je blog. Als je geen samenwerkingen aangaat, kun je je lezers vragen om vrijwillig te doneren voor jouw content. Dit levert je zeker geen heel maandinkomen op (tenzij je wel heel gulle volgers hebt). Maar het kan een leuke bonus zijn. Plus: zo heb je de kans om volledig onafhankelijk te blijven en toch nog een onkostenvergoeding te ontvangen.
Zo biedt wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack veel gratis informatie aan via onder andere Instagram en zijn nieuwsbrief. Je kunt hem supporten om dat te blijven doen door op Petje af een donatie te doen.

8. Verkoop online cursussen
Gaat jouw blog over een niche als yoga, fotografie of moestuinieren? Dan kun je een online cursus maken en deze via je blog verkopen. Dit is een van de meest winstgevende verdienmodellen, omdat je een premium-prijs kunt vragen. Mensen die al heel geïnteresseerd zijn in jouw blog en jou als een autoriteit op het gebied van zo’n onderwerp zien, zullen sneller geneigd zijn om flink te betalen voor een cursus van jouw hand.
Het enige nadeel? Een cursus ontwikkelen en alles technisch goed inrichten, is nogal een tijdsinvestering. Check dus zeker vooraf of er daadwerkelijk interesse is in een cursus over dit onderwerp. Zonde als je hier voor niets vele uren in steekt!
Een goed voorbeeld van een blogger die succesvolle cursussen aanbiedt, is Cynthia Schultz. Zij had ooit een make-upblog, maar heeft die later omgebouwd tot een lifestyleblog. Omdat ze zelf veel bezig is met productiviteit en daar ook vaak over blogde, is ze haar eigen bedrijf Structuurjunkie gestart. Daarmee verkoopt ze cursussen om productiever te werken. Ook biedt ze bijpassende producten aan, zoals de Structuurjunkie Planner.

9. Start een webshop met fysieke producten
Als je een loyale fanbase hebt, kun je ook een webshop met fysieke producten aan je blog koppelen. Dat is al helemaal leuk als je regelmatig producten aanraadt in blogs of daar zelfs vragen over krijgt van lezers. Zo kun je als foodblogger een webshop met keukengadgets of zelfs een webshop met al je eigen baksels aanbieden. En als je een yogablog hebt, kun je wellicht zelf yogamatten of yogakleding verkopen.
Een webshop heeft wel als nadeel dat je een flinke investering moet doen om producten aan te schaffen. Er is altijd een risico dat je de producten niet allemaal verkoopt en dan met restanten blijft zitten.
10. Breng een eigen boek uit
Als je een eigen blog hebt, is schrijven vast een van je hobby’s. Dan draai je ongetwijfeld je hand niet om voor het schrijven van een boek. Een boek biedt je meteen de kans om nóg meer informatie te geven dan je in een blogartikel kwijt kunt. Als je al een groot lezerspubliek hebt, heb je meteen veel potentiële kopers.
Je kunt het boek via een uitgeverij uitbrengen. Dan ontvang je royalties: een bepaald bedrag per verkocht boek. Vaak gaat het om een paar euro per boek. Of je kunt het boek in eigen beheer uitbrengen. Dan moet je wel een grote investering doen voor het drukken van de boeken, maar is daarna alle winst voor jou.
Een blogger die zijn eigen boeken schrijft en uitbrengt, is Jelle Hermus van de blog SoChicken. Hij schreef 3 boeken waarin hij, net als op zijn populaire blog over mindset, tips deelt voor een positiever leven met minder gedoe.

11. Creëer je eigen community
Heb je veel loyale bloglezers die graag reageren of hun visie delen? Hoe leuk is het dan om een eigen community op te bouwen waarin je je lezers met elkaar in contact brengt?! Mensen zijn altijd op zoek naar verbinding, al helemaal met mensen met wie zij iets gemeen hebben. Dat maakt het zeker leuk om aan je blog een community te koppelen. Via een platform als Huddle is dat makkelijk te regelen.
Een voordeel van een online community is dat het een stabiele inkomstenbron kan zijn. Leden betalen maandelijks of jaarlijks een bedrag.
Een voorbeeld van zo’n community is de Met Zonder Ouders-community. Sandra is opgegroeid met ouders met een psychische kwetsbaarheid en heeft een community opgezet voor mensen die hetzelfde hebben ervaren. Hier kunnen zij ervaringen uitwisselen. Ook worden er uitstapjes georganiseerd voor de communityleden.
12. Word ambassadeur van merken
In plaats van losse samenwerkingen met merken aan te gaan, kun je ook een ambassadeurschap aangaan. Dit betekent dat je regelmatig over hun producten schrijft in ruil voor een vast bedrag of gratis producten. Dit kan interessant zijn als je zelf al fan bent van een bepaald merk.
Het voordeel is dat het meer zekerheid geeft over je inkomen dan als je alleen met losse advertorials werkt. Let er wel goed op dat je blog niet één grote reclamezuil voor dat specifieke merk wordt.
13. Bouw via je blog autoriteit op en bied diensten aan
Als je fotograaf bent, is een blog met fotografietips een goede manier om impliciet reclame te maken voor jouw werk. Je laat daarmee zien dat jij een autoriteit bent op dit vlak en geeft met jouw foto’s in de artikelen ook een goed beeld van jouw stijl van fotografie. Ook wanneer je tekstschrijver bent, zijn jouw blogartikelen goede reclame voor jouw werk als schrijver.
Zo kun je allerlei soorten diensten koppelen aan je blog. Vergeet dan niet eens in de zoveel tijd te benoemen dat mensen jou ook als fotograaf, schrijver, etc. kunnen inschakelen.
Tips voor geld verdienen met bloggen
Heb jij de smaak te pakken om ook jouw blog je een zakcentje (of meer dan dat) te laten opleveren? Dan zijn dit nog een paar tips om geld te verdienen met je blog:
- Maak een media kit. Als je serieus geld wilt verdienen met bloggen, maak dan een media kit. Dat is een document waarin je je samenwerkingsopties, tarieven en blogstatistieken op een rij zet. Zo kom je professioneler over en hoef je niet elke keer de opties en jouw voorwaarden opnieuw uit te leggen. En nee hoor, hier hoef je geen Photoshop-pro voor te zijn. Ik heb mijn media kit gewoon (gratis) in Canva gemaakt.
- Wees kritisch bij samenwerkingen. Ook al voel je je vereerd dat een merk met jou wil samenwerken, ga niet te gretig op elk aanbod in. Je geloofwaardigheid is ook veel waard als blogger. En je wilt voorkomen dat elk artikel commercieel overkomt. Daarmee verlies je juist volgers.
- Weet wat je waard bent. Prijzen bepalen voor een gesponsord blogartikel is best lastig. Niet veel bloggers zijn open over hun tarieven. Maar mijn vuistregel is: als iedere adverteerder in één keer ‘Ja’ zegt op je aanbod, zit je waarschijnlijk te laag met je prijs. Ga in elk geval geen samenwerkingen aan in ruil voor een pakket kiwi’s van € 10 (true story, dit is mij overkomen!). In een artikel gaat tenslotte uren werk zitten.
- Benader ook zelf merken. In het begin wachtte ik altijd af totdat merken spontaan naar mij mailden voor een samenwerking. Spoiler: zo vaak gebeurt dat niet. Maar je kunt ook prima zelf een merk benaderen met een leuk voorstel. Zorg wel dat je er goed over nadenkt en onderbouwt waarom ze juist met jou zouden moeten samenwerken. Dan is de kans het grootst dat ze met je in gesprek gaan.
- Meld je aan voor blognetwerken. Samenwerkingen regelen hoef je niet in je uppie te doen. Je kunt je ook inschrijven bij netwerken waar adverteerders en bloggers gematcht worden. Ik ben zelf onder andere lid van BlogBrains en Linkpizza.
- Verlies je blogpassie niet uit het oog. Geld verdienen met bloggen klinkt geweldig. Maar het is niet zo dat je het als blogger pas gemaakt hebt als jouw site je een goed belegde boterham oplevert. Zorg dat bloggen niet als een moetje gaat voelen en verkoop je ziel niet aan merken waar je niets mee hebt. Jouw naam staat er tenslotte bij. Het is zonde als dat jou je blogplezier ontneemt.
Direct jouw eigen blog starten?
Weet jij zeker dat je met bloggen (én daar geld verdienen) aan de slag wilt gaan? Good for you! Wij helpen je graag aan een goede WordPress-site mét hosting waar je op kunt bouwen. En dat voor een vast bedrag per maand!
Lees ook deze blogs over bloggen
Is bloggen helemaal jouw ding? Mooi! We hebben nog veel meer artikelen online staan over dit thema. Als je echt volledig in dit thema wilt duiken, verdiep je dan ook in deze blogs:
Veelgestelde vragen
Kun je nog geld verdienen met bloggen?
Zeker, je kunt nog steeds geld verdienen met een blog. Het hangt er wel van af hoeveel bezoekers je hebt. Met 1.000 bezoekers per maand is het lastiger om geld te verdienen dan als je 50.000 bezoekers per maand hebt. Verder zijn er verschillende manieren om geld te verdienen met een blog. Bekende voorbeelden zijn affiliate marketing, advertorials en adverteren via Google AdSense.
Hoeveel verdien je als blogger?
Het verschilt enorm per blogger hoeveel geld je met een blog kunt verdienen. Bij kleinere blogs gaat het vaak om een paar tientjes per maand. Als je meer bezoekers hebt, kan het je ook een paar duizend euro opleveren. De allergrootste bloggers met heel veel volgers kunnen er zelfs een volledig inkomen uit halen.
Is een blog winstgevend?
Ja en nee. Het verschilt heel erg per blog of je hier goede winst mee kunt behalen. Dit hangt af van het aantal volgers en het verdienmodel dat je gebruikt. Als je een eigen product of dienst verkoopt, is de kans al groter dat je winst uit je blog haalt dan als je het alleen moet doen met affiliate marketing. Verder is het makkelijker om een blog winstgevend te maken als je veel volgers hebt.